CITAT (kerstin z5-6 @ 01-06-2010, 20:28)

jag tror det värsta var hösten! mild o varm ända in i december, sen smällkallt snö direkt innan tjälen.. vedartat som rosor träd buskar hann aldrig avmogna .....
japp min svartbladiga fläder ser död ut

Håller med! Mitt körsbärsträd 'Fryksås' planterat i maj förra året stod fullt lövat ända in i smällkalla vintern, resultatet visar sig nu... inte ett enda blad ännu, fast om jag skrapar lite på en del av grenarna så finns det lite grönt alldeles under barken. Det får stå kvar så länge men jag har inga större förhoppningar på det, tyvärr.
Min svarta fläder frös ner ända till marken förra vintern, så även denna vinter - men den lever och har skjutit nya fina skott.
En del kanadensiska rosor har farit rätt illa, 'William Baffin' har toppfrysit några cm på kanske 50% av grenarna, 'J. P. Connell' har frysit nästan ända ner till marken men hämtar sig rätt bra trots det. 'Prairie Joy' har frysit ända ner men skjuter många nya fina skott. Den brukar frysa ända ner trots att den har sitt ursprung i Boden (zon 7). 'Martin Frobischer' är ingen rolig syn, de flesta grenarna är döda men det finns lite liv i den långt nere på grenarna.
Honungsrosen 'Hybrida' och hurdalsrosen har ytterst få frostskador. Men 'Therese Bugnet', 'Louise Bugnet' och 'Betty Bland', 'Flammentanz', hansa och albarosorna har inga frostskador alls. Men 'Etude' visar inget liv ännu men den får stå kvar ett tag, vem vet, den kanske kommer.
Min vingade benved såg heldöd ut ända till för en vecka sedan, nu har den nya små skott från den allra nedersta decimetern.
Min fina Maackia är fin och frodig, den har inte tagit någon skada alls.
Mina övriga träd och buskar har klarat sig bra.
Redigerat av Betty: 04-06-2010, 12:13