50 cm i diameter men bara 6 m hög...?!?! Ställer mig tvivlande till uppgifterna, jag har en ek som är ungefär av den höjden men inte har den det diametermåttet. Den härstammar från ett ekollon som min äldsta dotter planterade för ca. 20 år sedan när hon var liten, trodde väl aldrig att det skulle bli ett stort träd av det när hon en dag kom in med ett ekollon och frågade vad det var. Jag förklarade och nu är det som sagt ett träd, har många gånger tänkt ta bort det eftersom det blir en hel del löv av det på höstarna och eklöv går inget vidare att kompostera men ännu har jag inte haft hjärta att sätta motorsågen i det, dottern var ju bara tre år när hon grävde ner detta ekollon. Någon form av beskärning lär det dock bli eftersom det går en elledning av något slag rakt igenom trädkronan, ingen fara ännu men det kanske kan bli om man låter det vara. Var nyss ute och fotade trädet men tyvärr har jag slarvat bort sladden till kameran och den nya jag beställde från internet passar inte, annars hade jag visat bild på eken ifråga.
|