Hm, det blir ju lurigt att hitta något som är vintergrönt (för jag antar att du vill skärma av dem året runt

) och snabbväxande och inte barr.
Bok kan ju i och för sig behålla bladen över vintern fast de är bruna då förstås. Och jag har sett bokhäckar som ser tämligen risiga och glesa ut särskilt mitt i vintern. Men en uppväxt tät bokhäck på våren är ju närmast oemotståndlig med sitt smaragdgröna bladverk.

Rhododendron kan ju bli väldigt fint men växer inte så snabbt (eller allt är ju relativt) och kan bli ganska vidlyftiga. Åtminstone om man väljer de vanliga sorterna. Sedan finns det ju sorter som blir lägre men då gäller det att hitta en som räcker som häck på höjden. Visserligen kan man ju beksära rhoddisar men personligen tycker jag att de är snyggast när de får växa fritt.
Liguster har du ju redan nämnt (antar att det är den vintergröna?) med mindre positivt resultat så det kanske du inte vill testa där också. Den är väl precis på sin övre gräns också i zon III.
Själv kan jag faktiskt tycka att idegran eller thuja kan bli riktigt snygga om man inte går fram med nagelsax på dem utan låter dem växa lite friare men ändå håller efter dem så de bibehåller sin täthet. Med idegranen (kommer inte ihåg just nu hur det är med thuja) har du ju också fördelen att de oftast lätt bryter nytt på gammal ved. Det gör alltså inte så mycket om man slarvar lite med beskärningen.

Ibland kan jag tycka att det är lite synd att man dömer ut en del växter som tråkiga bara för att de är vanliga. Fast det är ju Off Topic och min högst egna uppfattning.
Redigerat av Kryddan03: 03-06-2010, 22:44