CITAT (Aqvakul @ 04-06-2010, 19:09)

En målla är det och då är det ogräsvarning. De sprider sig enormt via frön.
Nog förekommer den rikligt allt här och var så förstår om den ses som ogräs av en del, jag har den dock inte i några rabatter utan i gräsmattan mest och på andra platser där allehanda grönska får gro.
Sen måste jag ju bara påpeka en sak gällande ogräs, detta skrev Bassam en gång i tiden (fast jag har försvenskat det) "Man bestämmer själv vad är ogräs i sin trädgård. Ogräs är växter som man inte tycker om och växter som upptar stor mark, stjäl näring och vatten och bara ger ful utsikt." Tycker det är otroligt bra formulerat, jag ser inte denna målla som ogräs utan undrade mest vad det var för sort.
Troligen är det svinmålla eller svenskmålla iaf, får vänta på blom och se...och vad jag förstått var båda ätbara.
CITAT (CillaM @ 04-06-2010, 22:20)

Fast den sprider sig inte så lätt när väl gräset kommit upp, ifall den nu befinner sig i en gräsmatta. Kalasgod att förvälla och äta som bladspenat eller som soppa.
Tack Cilla, då ska jag testa den också. Har konstaterat att brännässlor är godare än spenat att koka soppa på, kanske denna målla är godare än brännässlor. Vem vet innan man testat?