Nu har jag fiffilurat lite igen, och då jag gillar undervisning i form av "rollspel" så fick jag en idé.
Många svälter i dagens Afrika trots att de har tillgång till utmärkt odlingsmark, det grundläggande som behövs är givetvis vatten för bevattning men äver grödor som är väl anpassade till klimatet som ger näringsrik och riklig gröda relativt snabbt. I de hjälpsändningar som skickas ner ingår mest mjöl o majs i säckar men inget långvarigt tänkande tyvärr. Om vi låter fantasin flyta iväg lite och Odla fick skicka iväg en valfri hjälpsänding i större kvantitet plus även kunnig personal för att lära ut om odling osv. Hur skulle en sådan hjälpsänding se ut, vad skulle den innehålla i form av grödor, gödning osv Även skulle någon här kunna tänka sig att så fall åkt ner för att stötta på plats.
Jag sitter inte o planerar något sådant men ibland vill man bara bolla ideér och ärligt talat så tror jag att få jordbruket igång därnere är billigare i längden än att ständigt flyga in matsäckar plus att det kan stärka deras egna ekonomi och på det sättet även välfärd osv.
|