|
theseraphim
04-06-2010, 12:59
Nu har jag fiffilurat lite igen, och då jag gillar undervisning i form av "rollspel" så fick jag en idé.
Många svälter i dagens Afrika trots att de har tillgång till utmärkt odlingsmark, det grundläggande som behövs är givetvis vatten för bevattning men äver grödor som är väl anpassade till klimatet som ger näringsrik och riklig gröda relativt snabbt. I de hjälpsändningar som skickas ner ingår mest mjöl o majs i säckar men inget långvarigt tänkande tyvärr. Om vi låter fantasin flyta iväg lite och Odla fick skicka iväg en valfri hjälpsänding i större kvantitet plus även kunnig personal för att lära ut om odling osv. Hur skulle en sådan hjälpsänding se ut, vad skulle den innehålla i form av grödor, gödning osv Även skulle någon här kunna tänka sig att så fall åkt ner för att stötta på plats.
Jag sitter inte o planerar något sådant men ibland vill man bara bolla ideér och ärligt talat så tror jag att få jordbruket igång därnere är billigare i längden än att ständigt flyga in matsäckar plus att det kan stärka deras egna ekonomi och på det sättet även välfärd osv.
Aqvakul
04-06-2010, 13:03
Jag tror att du underskattar det utvecklingssamarbete som sker. Långsiktig utveckling av jordbruket sker i många former i u-länderna. Direkt mathjälp sker bara vid direkta katastrofer. Mycket finjns att läsa på SIDA:s eller FN-organet FAO:s hemsidor.
Piccante
04-06-2010, 14:00
Globalportalen.org och forum syd har säkert hjälpfulla länkar med. Kolla även Vi-skogen som även ger utbildning i odling. Jag vet inte om "odlingsexperter" vore det bästa att sända. Afrikanerna har ju trots allt mkt traditionell kunskap om odling i deras klimat. Googla även på agro forestry , skogsodling är bra i många klimat då det binder marken och minskar avdunstning och jorderosion.
*Stintan*
04-06-2010, 14:03
CITAT (theseraphim @ 04-06-2010, 13:59)  Nu har jag fiffilurat lite igen, och då jag gillar undervisning i form av "rollspel" så fick jag en idé.
Många svälter i dagens Afrika trots att de har tillgång till utmärkt odlingsmark, det grundläggande som behövs är givetvis vatten för bevattning men äver grödor som är väl anpassade till klimatet som ger näringsrik och riklig gröda relativt snabbt. I de hjälpsändningar som skickas ner ingår mest mjöl o majs i säckar men inget långvarigt tänkande tyvärr. Om vi låter fantasin flyta iväg lite och Odla fick skicka iväg en valfri hjälpsänding i större kvantitet plus även kunnig personal för att lära ut om odling osv. Hur skulle en sådan hjälpsänding se ut, vad skulle den innehålla i form av grödor, gödning osv Även skulle någon här kunna tänka sig att så fall åkt ner för att stötta på plats.
Jag sitter inte o planerar något sådant men ibland vill man bara bolla ideér och ärligt talat så tror jag att få jordbruket igång därnere är billigare i längden än att ständigt flyga in matsäckar plus att det kan stärka deras egna ekonomi och på det sättet även välfärd osv. Vet du alls hur biståndsarbetet går till? Finns massor att läsa på nätet.
theseraphim
04-06-2010, 14:26
Jo jag vet att de mesta oberoende experter anser att FNs stödprogram till stort är verkningslösa då de inte hjälper på rätt sätt. Tyvärr är det ju så att många hjälporganisationer hjälper mycket på ett litet område för att sedan ha något att visa upp i media. Hörde att om det var Tanzania som sedan sextiotalet fått närmare sextio miljarder i bistånd av Sverige totalt men landet har i stort inte utvecklats något. Om Sextio miljarder ger knappt märkbart så är det något som är allvarligt fel i systemet och det är just det som många experter är kritiska till, att det mesta av bidragen förvisso har en god sida men de utnyttjas katastrofalt dåligt. Se vad man får för Sextio miljarder i Sverige och vad det gett i afrika så blir det fel helt enkelt. Stora summor försvinner bakvägen när lokala politiker börjar roffa åt sig tex.
Kritiken i stort ligger på att man gör länderna beroende av biståndet dvs länderna tar för givet att biståndet ska komma och då behöver vi inte fixa något för framtiden.
Ja, det faktum att kontinenten är rik och har alla förutsättningar för att utvecklas, gör att biståndspengar knappast lyfter Afrika. Nödinsatser är en sak, men för att lyta ett land ur fattigdom behövs konkreta insatser, inte pengar som rinner ut i stort sett ingenting. Fungerande jordbruk, infrastruktur och inte minst fungerande stats o rättsapparat är nog enda lösningen. Annars vill inte företagen investera och det är ju nyckeln till ett drägligare liv. När barn svälter ihjäl samtidigt som regimerna köper vapen, får mig att se rött. Se på Zimbabwe, ett rikt land där befolkningen har det svårt. och sådana regimer finns på många håll i Afrika. Jag tror faktiskt att krig förstör fler skördar än naturkatastrofer i afrika. Hoppas jag har rätt.
Aqvakul
04-06-2010, 16:32
Afrika lider fortfarande av gamla koloniala strukturer. De länder som fungerar allra sämst var närmast "privatkolonier", som Rhodesia och belgiska Kongo. Medan bistånd ges med ena handen så tas stora vinster ut av TNF och illegala vapenhandlare.
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2010, 17:32)  Afrika lider fortfarande av gamla koloniala strukturer. De länder som fungerar allra sämst var närmast "privatkolonier", som Rhodesia och belgiska Kongo. Medan bistånd ges med ena handen så tas stora vinster ut av TNF och illegala vapenhandlare. Ja, i fallet Zimbabwe så är det nog bara en demokratisk vald regering som kan få landet på fötter. Att bara byta hudfärg på förtryckarna lär inte hjälpa. Sen har väl tidigare kolonialherrar dragit gränserna lite hipp som happ, vilket ju måste få konsekvenser. Men många länder har ju klarat av självständigheten med bravur.
Korruption, förskingringar och svindleri är också orsaker till varför biståndspengar ibland smälter som smör i solsken.
Afrikaner är själva de bästa experterna på sina egna grödor. Däremot kan de behöva hjälp med bevattningsanlägningar och annat tekniskt. Underhåll av dessa (alltså bristen på det) brukar vara ett stort problem. Trots utbildning i underhåll blir det ofta inte gjort. Giriga medarbetare kan även sälja solpaneler, pumpar o annat efter att européerna åkt hem, och stoppa pengarna i egen ficka. (Har sett fall av detta)
Tyvärr är attitydförändring det allra svåraste. Det tar tid för kontinenten att "utvecklas".
theseraphim
04-06-2010, 17:59
Såg en dokumentär på Svt för ett tag sedan om just ett projekt inom agrokultur i Afrika där nya grödor prövades som inte odlats så mycket innan i Afrika. Detta var för att hitta grödor som ger stor och näringsrik skörd med minsta möjliga medel. En del av de gamla grödorna är känsliga för angrepp o dylikt ungefär som om Sverige skulle odla samma sort potatis, morötter osv som vi gjorde år 1890.
Aqvakul
04-06-2010, 18:08
CITAT (theseraphim @ 04-06-2010, 18:59)  Såg en dokumentär på Svt för ett tag sedan om just ett projekt inom agrokultur i Afrika där nya grödor prövades som inte odlats så mycket innan i Afrika. Detta var för att hitta grödor som ger stor och näringsrik skörd med minsta möjliga medel. En del av de gamla grödorna är känsliga för angrepp o dylikt ungefär som om Sverige skulle odla samma sort potatis, morötter osv som vi gjorde år 1890. Samtidigt så ställer de stora livsmedelsföretagens supergrödor krav på mer vatten, mer gödsel och mer bekämpningsmedel. Den biologiska mångfalden tunnas också ut.
Huggorm
04-06-2010, 18:49
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2010, 19:08)  Samtidigt så ställer de stora livsmedelsföretagens supergrödor krav på mer vatten, mer gödsel och mer bekämpningsmedel. Den biologiska mångfalden tunnas också ut. Problemet är ju att dom är så ruskigt många i Afrika och ökar lavinartat, att det inte längre räcker med de gamla odlingssätten. Det är helt enkelt för mycket folk i förhållande till odlingsbar jord. Något måste göras om dom inte skall svälta ihjäl i ännu högre takt
mamamaggan
04-06-2010, 18:54
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2010, 19:08)  Samtidigt så ställer de stora livsmedelsföretagens supergrödor krav på mer vatten, mer gödsel och mer bekämpningsmedel. Den biologiska mångfalden tunnas också ut. Såg ett program där man fått fram vad man sa var olika grödor som skulle stå emot både det ena och det andra. Verkligheten var att de inte gjorde det vilket innebar katastrof för de länder som man mer eller mindre tvingade på dessa grödor. KOmmer inte ihåg men har för mig att man inte kunde utrota det som angrep grödan , sjukdom insekter mm , p g a att det inte fanns något som hjälpte längre när man manipulerat grödan. Fanns några länder där man hade behållit en del av sin urspungliga variant av grödan , som växte bra , men eftersom man även odlade den ny grödan korsade grödorna sig med varandra. Resultatet blev inte bra. Kommer inte exakt ihåg vad som gjorde att man inte fick gå tillbaka och odla sina gamla sorter , var något med att företagen som tagit fram de nya hade någon form av något som liknade en hållhake på länderna. Vi i västvärlden tycks aldrig sluta suga ut andra fattigare länder. edit : klämde in ett glömt inte.
Huggorm
04-06-2010, 19:02
Men nu håller ju Kina på att annektera stora delar av Afrika, så då kan dom ta på sitt ansvar att föda befolkningen.
mamamaggan
04-06-2010, 19:08
Exportera ris kanske ? Som sagt , vi slutar aldrig att " hjälpa " ( stjälpa kanske är ett bättre ord ) de som har det sämre än oss.
Meriona
04-06-2010, 20:13
Jag har inga som helst åsikter eller kunskaper att komma med i hur man bäst ska hjälpa Afrika att slippa svälten, men det är intressant att läsa om era!
Jag har bott långa perioder i Gambia där det är möjligt att odla ris som är basfödan för befolkningen. Ris är basen i varje mål varje dag. Tyvärr odlas det inte så mycket som man skulle kunna. 90 % av vardagsriset är importerat från Thailand. Subventionerat säkert, för det kostar ca 240 kr för en 50 kilos säck. Hur man skulle få de gambiska bönderna att odla mer, vet jag inte. Landet är inte självförsörjande på någon gröda. ------- Ändrar: Jo jag glömde.. de är självförsörjande på jordnötter som också är en viktig basföda. De exporteras till o med.
Meriona
04-06-2010, 20:35
RitRat, kan det ha med vattentillförseln att göra, kräver inte risodlingar en himmelsk massa vatten? Bara en tanke varför det inte odlas tillräckligt alltså...
Huggorm
04-06-2010, 21:30
CITAT (Meriona @ 04-06-2010, 21:35)  RitRat, kan det ha med vattentillförseln att göra, kräver inte risodlingar en himmelsk massa vatten? Bara en tanke varför det inte odlas tillräckligt alltså... Jo, men Gambia har mycket nederbörd, det är regnskog där.
vitavargen
04-06-2010, 21:34
Afrika är rik på resurser och behöver ingen hjälp. Fattigdomen är stor, men den har andra orsaker. Innan det bondesamhället gick över till det kapitalistiska hann några Européer dit och koloniserade området till eget. Alla resurser sugs ut. Senare när kolonialismen hade gjort sitt lämnades uppdraget åt företgen och olika föreningar (religiösa och ekonomiska) att sköta de ländernas ekonomi. Det som Afrika skulle behöva idag är kontakt med föreningar i Europa( icke religiösa och icke ekonomiska). Den europiska delen av Ship to Gaza är en ganska bra lösning på probelematiken i Afrika. Att etablera kontakter och bilda föreningar som förmedlar fria samhällen i Afrika kan vara vägen till utrotning av fattigdomen. CITAT (Huggorm @ 04-06-2010, 22:30)  Jo, men Gambia har mycket nederbörd, det är regnskog där. Det räcker inte med nederbörd. Risodlingar behöver våtmarker som saknas i Afrika. Annars kontakten med Indien och kina har en lång historia. Om det hade gått med risodling där skulle de ha gjort det för några hundra år sedan.
CITAT (vitavargen @ 04-06-2010, 22:34)  Afrika är rik på resurser och behöver ingen hjälp. Fattigdomen är stor, men den har andra orsaker.
Innan det bondesamhället gick över till det kapitalistiska hann några Européer dit och koloniserade området till eget. Alla resurser sugs ut.
Senare när kolonialismen hade gjort sitt lämnades uppdraget åt företgen och olika föreningar (religiösa och ekonomiska) att sköta de ländernas ekonomi.
Det som Afrika skulle behöva idag är kontakt med föreningar i Europa( icke religiösa och icke ekonomiska). Den europiska delen av Ship to Gaza är en ganska bra lösning på probelematiken i Afrika. Att etablera kontakter och bilda föreningar som förmedlar fria samhällen i Afrika kan vara vägen till utrotning av fattigdomen. Det räcker inte med nederbörd. Risodlingar behöver våtmarker som saknas i Afrika. Annars kontakten med Indien och kina har en lång historia. Om det hade gått med risodling där skulle de ha gjort det för några hundra år sedan. Hjälp till självhjälp mena du? Är nog en bra väg att gå.
Huggorm
04-06-2010, 21:41
CITAT (vitavargen @ 04-06-2010, 22:34)  Det räcker inte med nederbörd. Risodlingar behöver våtmarker som saknas i Afrika. Annars kontakten med Indien och kina har en lång historia. Om det hade gått med risodling där skulle de ha gjort det för några hundra år sedan. Kan kineserna bygga risodlingar i terasser, så kan dom väll i Afrika också? Särskilt nu när tekniken är uppfunnen och bara behöver kopieras... För övrigt är jag lite skeptisk till att koloniseringen varit så förödande. De länder som idag klarar sig bäst är ju de som längst koloniserats, som Sydafrika och länderna i norr som araberna fortfarande styr och ställer i. För övrigt har länder i resten av världen också koloniserats, och det verkar inte ligga dom till last idag.
Aqvakul
04-06-2010, 21:43
Det beror nog väldigt mycket på hur kolonialiseringen såg ut och hur den avvecklades...
Huggorm
04-06-2010, 21:46
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2010, 22:43)  Det beror nog väldigt mycket på hur kolonialiseringen såg ut och hur den avvecklades... Där den inte ens har avvecklats då, som USA, Kanada och Australien, för att ta några exempel?
vitavargen
04-06-2010, 21:51
CITAT (Huggorm @ 04-06-2010, 22:41)  Kan kineserna bygga risodlingar i terasser, så kan dom väll i Afrika också? Särskilt nu när tekniken är uppfunnen och bara behöver kopieras... För övrigt är jag lite skeptisk till att koloniseringen varit så förödande. De länder som idag klarar sig bäst är ju de som längst koloniserats, som Sydafrika och länderna i norr som araberna fortfarande styr och ställer i. För övrigt har länder i resten av världen också koloniserats, och det verkar inte ligga dom till last idag. Ja, det kan vara en fråga om kostnader om det lönar sig att odla ris i labb. Kolonialismen slog till olika i olika länder beroende på samhällets skick och struktur. I Sydafrika handlade inte bara om kolonialisering, utan också om bosättning. De européer som valde att bo där byggde samhället för sig själva. Därför är det inte lyckat försök att jämföra alla länder med varann utan att se till deras struktur och utvecklingsstadie.
Huggorm
04-06-2010, 21:55
Jag tror att det bästa sättet att få liv i många afrikanska länder vore att avsätta regering och alla i högre styrande ställning, och tillsätta kompetenta, icke korrupta människor. Det som krävs tror jag är en fast hand som tar tag i misskötta länder och styr upp saker och ting
vitavargen
04-06-2010, 22:04
CITAT (gnon49 @ 04-06-2010, 22:41)  Hjälp till självhjälp mena du? Är nog en bra väg att gå. snarare hjälp till att hjälpa oss själva! Efter kolonialismen har olika företag och föreningar(också med företag som sponsorer) tagit sig till Afrika för att ge de Gud och ta deras diamanter. Det är dax att andra människor som inte har ekonomiska syften och självvinningar i Afrika och Asien ger sig ut och etablerar kontakter där. det kan leda till bråk med olika företag och religiösa föreningar. Dock kan det också leda till fria samhällen i många länder.
theseraphim
04-06-2010, 22:48
CITAT (vitavargen @ 04-06-2010, 23:04)  snarare hjälp till att hjälpa oss själva!
Efter kolonialismen har olika företag och föreningar(också med företag som sponsorer) tagit sig till Afrika för att ge de Gud och ta deras diamanter.
Det är dax att andra människor som inte har ekonomiska syften och självvinningar i Afrika och Asien ger sig ut och etablerar kontakter där. det kan leda till bråk med olika företag och religiösa föreningar. Dock kan det också leda till fria samhällen i många länder. Det är ungefär i dessa banor jag menar att hjälpen ska ordnas, man hjälper afrikanerna bygga något eget och självförsörjande som gör dem oberoende av biståndet till stor del. Först måste maten ordnas, sedan infrastruktur och samhällsuppbyggnad. Det var därför jag drog igång detta här på Odla.nu för att jag vet att förståndet råder här och sidan är inte så politisk orienterad. Hade jag gjort samma på en mer politisk inriktad forum så hade snart mer eller mindre valflosklet haglat. JAg tycker också om den lugna ton och ordning som råder inom tråden där respekten för varandra är stor. Tack så mycket!
Huggorm
04-06-2010, 23:00
CITAT (theseraphim @ 04-06-2010, 23:48)  Det är ungefär i dessa banor jag menar att hjälpen ska ordnas, man hjälper afrikanerna bygga något eget och självförsörjande som gör dem oberoende av biståndet till stor del. Först måste maten ordnas, sedan infrastruktur och samhällsuppbyggnad. Det var därför jag drog igång detta här på Odla.nu för att jag vet att förståndet råder här och sidan är inte så politisk orienterad. Hade jag gjort samma på en mer politisk inriktad forum så hade snart mer eller mindre valflosklet haglat. JAg tycker också om den lugna ton och ordning som råder inom tråden där respekten för varandra är stor. Tack så mycket! Infrastruktur är just vad kineserna håller på med, dom bygger vägar och annat nödvändigt i Afrika. Och det är viktigt, det fick jag lära mig i Nepal. Det är ett av världens fattigaste länder, fattigare än de flesta i Afrika (trots att det aldrig varit koloniserat). Där såg man UN-bilar överallt, men det som verkligen gjort skillnad är motorvägen som går tvärs genom landet. Det fanns inte ens en asfalterad väg mellan de två största städerna tidigare, vilket hämmande handeln något enormt. Nu kan dom bli av med de varor de tillverkar, och plötsligt har dom kommit med i världshandeln. Men en sak som jag funderar över om det verkligen är eftersträvansvärt att hela tiden bli rikare? Om folk har mat i magen, tak över huvudet och de viktigaste medicinerna, krävs det då så mycket mer? Är en bil verkligen nödvändig, TV, iphones och allt det där andra? Hjälper vi verkligen folk i U-länderna genom att släppa in dom i ekorrhjulet? Blir dom verkligen lyckligare av alla materiella ting?
theseraphim
04-06-2010, 23:00
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2010, 19:08)  Samtidigt så ställer de stora livsmedelsföretagens supergrödor krav på mer vatten, mer gödsel och mer bekämpningsmedel. Den biologiska mångfalden tunnas också ut. Fast här handlade det inte om helt nya grödor och GMO utan bara nya saker för området tex kaktusfikon. Givetvis måste man respektera det gamla med det är inte alltid därför man bara odlar det gamla i dessa områden utan för det finns inget annat eller så är det rena lyxvarorna. Vanlig potatis bör väl vara ganska bra gröda, rädisor och morot?
Huggorm
04-06-2010, 23:02
CITAT (theseraphim @ 05-06-2010, 00:00)  Vanlig potatis bör väl vara ganska bra gröda, rädisor och morot? Men frågan är om det är det bästa för Afrika? Kanske det finns andra grödor som är ännu bättre?
hattstugan
04-06-2010, 23:09
VAD HAR VARIT BASFÖDAN FÖR AFRIKA?
DET ÄR VÄL EGENTLIGEN DET RELEVANTA?
Jag undervisade för några år sedan LRF-anställda, i data ska jag tillägga. Det var både kontorspersonal och bönder. En av dessa hade varit i Afrika i 20 år och undervisat. Han påstod att hela Uganda kunde försörja hela Afrika om man använde moderna metoder. Vad jag förstod var ett problem att man inte använder konstgödsel, bland annat för att man inte har råd med att skaffa det.
Svält
Ska man vara cynisk, vilket jag har blivit genom åren bland annat genom mitt solidaritetsarbete, så måste jag säga ibland till folk, finns svälten? Eller varför svälter folk.
Folk tvingas fly från krig, kanske till områden som inte går att använda för jordbruk.
Folk säljer sin säd för att tjäna pengar, o hoppas dom kan köpa tillbaka den senare. Det skedde tex vid Live Aide galan som ordnades av Bob Geldof. Det fanns mkt mat men folk hade inte råd o köpa den och priset steg allt efter som insamlingarna ökade… ja det som live aid köpte kom sen från Europa.
Så dom som svälter idag bor ofta i områden pga av att dom är krigsflyktingar och då har dom hamnat i områden som varit lediga, dvs där ingen annat har velat bo där pga av att markerna är odugliga.
Det är helt enkelt så att människor inte ska leva på dessa ställen och i gamla tider skulle dom ha svultit ihjäl eller gett sig av därifrån om andra länder tillåtit det. Idag tillåter vi inte folk att ge sig iväg, ja vi vill inte ta emot dem och vi ger dem bistånd till matinköp. Det blir ingen lösning och leder dessutom ofta till bieffekter som korruption.
Vill TS ha nåt att bita så kan ha ta Afghanistan. Landet har 30 miljoner invånare. Landets marker anses enl Wikipedia vara dom bördigast i i världen men jag hörde på knarkpolis på radion som ansåg att jordbruksmarkerna är helt värdelösa och det enda som går att odla med bra lönsamhet är vallmo. Och så länge ingen fick fram bra alternativa grödor så skulle vi aldrig bli av med knarkproblemet.
Ett annat exempel på taskig mark är Haiti där vi hade jordbävning nyligen. Taskig marker som inte klarar av att försörja folk. Landet har levt på bistånd sedan 1:a världskriget. Det bästa hade varit om folk emigrerat, men klart vilka vill ta emot dem?
Huggorm
05-06-2010, 08:14
HIV hjälper också till att störta Afrika i fördärvet, och de odugliga regeringarna gör sitt till genom att förneka att sjukdomen ens finns
Huggorm
05-06-2010, 08:34
CITAT (Ralf @ 05-06-2010, 09:07)  Ett annat exempel på taskig mark är Haiti där vi hade jordbävning nyligen. Taskig marker som inte klarar av att försörja folk. Landet har levt på bistånd sedan 1:a världskriget. Det bästa hade varit om folk emigrerat, men klart vilka vill ta emot dem? Med tanke på att det FN blivit tvungen att sända dit 9000 soldater och 4400 poliser bara för att hindra dom från att mörda och plundra varandra i stället för att bygga upp sitt land igen, så är det uppenbart att det är ett folkslag med problem. Att de stora grupper haitier som flyttat till Florida dragit igång USA:s brutalaste knarkmaffia bekräftar bilden. En helt annan syn på laglydighet och skötsamhet är vad som krävs, men hur man skall styra dom till att uppfostra sina barn till det är inte lätt att säga.
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 09:14)  HIV hjälper också till att störta Afrika i fördärvet, och de odugliga regeringarna gör sitt till genom att förneka att sjukdomen ens finns  Du är inte särskilt uppdaterad va?
Huggorm
05-06-2010, 08:39
CITAT (Ralf @ 05-06-2010, 09:36)  Du är inte särskilt uppdaterad va? Eftersom HIV inte upphört att existera eller ens öka, så måste du syfta på regeringarnas inställning. Om nu alla har godtagit att det är en sjukdom och inte guds straff, så är det mycket bra. Har dom godkänt försäljning och bruk av kondomer också?
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 09:39)  Eftersom HIV inte upphört att existera eller ens öka, så måste du syfta på regeringarnas inställning. Om nu alla har godtagit att det är en sjukdom och inte guds straff, så är det mycket bra. Har dom godkänt försäljning och bruk av kondomer också? Vilka dom? Har det varit förbjudet att sälja kondomer i Afrika?
Huggorm
05-06-2010, 08:43
CITAT (Meriona @ 04-06-2010, 21:35) RitRat, kan det ha med vattentillförseln att göra, kräver inte risodlingar en himmelsk massa vatten? Bara en tanke varför det inte odlas tillräckligt alltså... *Slut citat, Meriona* CITAT (Huggorm @ 04-06-2010, 22:30)  Jo, men Gambia har mycket nederbörd, det är regnskog där. Meriona; Gambia har tillräckligt med vatten, den ymniga regnperioden är 5-6 månader. Då hinner riset växa. Dessutom finns det en stor flod, så landet har aldrig vattenbrist. Däremot måste jag rätta Huggorm; Gambia har inga regnskogar, en torrperiod på 6-7 månader varje år helt utan regn gör landskapet torrt. Under regnperioden är det mycket frodigt däremot. Klimatzonen heter sahel. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sahel Jaja, det om Gambia. Ursäkta mig. Tråden handlar ju faktiskt om bistånd i *hela* Afrika.
Meriona
05-06-2010, 21:30
Be inte om ursäkt RitRat! Det var oerhört intressant information, jag är så totalt okunnig om Afrika och dess variationer! Tack!
vitavargen
05-06-2010, 21:31
Risfällt är våtmark, vilket betydet att vatten täcker marken upp till 25-30 cm jämt och ständigt. Endast regn ger inga ris.
Huggorm
05-06-2010, 21:34
CITAT (RitRat @ 05-06-2010, 22:23)  Däremot måste jag rätta Huggorm; Gambia har inga regnskogar, en torrperiod på 6-7 månader varje år helt utan regn gör landskapet torrt. Under regnperioden är det mycket frodigt däremot. Klimatzonen heter sahel. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sahel Jaja, det om Gambia. Ursäkta mig. Tråden handlar ju faktiskt om bistånd i *hela* Afrika. Bara för det skall jag rätta dig också  Gambia ligger strax söder om det klimatområde som kallas "sahel", det syns tydligt på kartan i länken du postade. Nu är det visserligen inte klassat som regnskog heller, det ligger i ett område mellan sahel och regnskogen som kallas "tropisk våt eller torr savann", "AW" i Köppens klimatklassifikation. Exakt samma klimat finns för övrigt i södra Indien och stora delar av sydostasien där en stor del av världens risproduktion sker.
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 09:39)  Eftersom HIV inte upphört att existera eller ens öka, så måste du syfta på regeringarnas inställning. Om nu alla har godtagit att det är en sjukdom och inte guds straff, så är det mycket bra. Har dom godkänt försäljning och bruk av kondomer också? Ganska off-topic, men: Vissa extremt religiösa grupper fördömer användning av kondomer i VISSA afrikanska länder. Länkarna i ett annat inlägg gick till artiklar just om såna extrema fall. Men för den skull är det inte förbjudet att sälja eller köpa dem. Det finns ju grupper i Sverige också som avråder.
Huggorm
05-06-2010, 21:35
CITAT (vitavargen @ 05-06-2010, 22:31)  Risfällt är våtmark, vilket betydet att vatten täcker marken upp till 25-30 cm jämt och ständigt. Endast regn ger inga ris. Det finns olika sorters ris och olika sätt att odla ris.
Meriona
05-06-2010, 21:37
CITAT (vitavargen @ 05-06-2010, 22:31)  Risfällt är våtmark, vilket betydet att vatten täcker marken upp till 25-30 cm jämt och ständigt. Endast regn ger inga ris. Om det där var en kommentar till RitRat så bor hon ju i Gambia halvårsvis och har självklart koll på vad som kan odlas där?  CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 22:35)  Det finns olika sorters ris och olika sätt att odla ris. Precis, och visst kan man dämma upp vatten också?
Huggorm
05-06-2010, 21:39
CITAT (Meriona @ 05-06-2010, 22:37)  Om det där var en kommentar till RitRat så bor hon ju i Gambia halvårsvis och har självklart koll på vad som kan odlas där?  Precis, och visst kan man dämma upp vatten också? Javisst, man har odlat ris i bassänger i tusentals år, alla har vi väll sett bilder på terassodlingarna i asien Kolla in den här bilden från Indonesien till exempel: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...-%28Java%29.jpg
Det finns rissorter som växer på torra land också, s.k. upland rice. Jag har sett många sådana risfält i Gambia: http://en.wikipedia.org/wiki/Upland_rice
Huggorm
05-06-2010, 21:45
CITAT (RitRat @ 05-06-2010, 22:40)  Det finns rissorter som växer på torra land också, s.k. upland rice. Jag har sett många sådana risfält i Gambia: http://en.wikipedia.org/wiki/Upland_riceJapp, det såg man ofta i Nepal också. Har man växthus borde man kunna odla det i Sverige, det vore intressant att prova.
Meriona
05-06-2010, 21:48
Med risk för att bli utskrattad, men hur är det med hirs, kan det odlas, är det nåt alternativ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|