Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> hur ska jag stötta upp vindruvan?, förberedelse för växande vindruvsranka
          Kvegerö
          Inlägg 30-05-2010, 20:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 16 615

Hej

Jag har satt en vindruvsranka i mitt växthus på ca 8 kvm.

Placerad i en pallkrage på kortsidan. Hur ska jag förbereda nu för den? Hur ska den klättra och på vad?

Vill ha det klart så man inte måste riva och ändra en massa när den fått fäste.

Hur många vindruvsrankor/plantor rekommenderas i detta lilla växthus?

Ha en skön kväll!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-05-2010, 21:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Man brukar rekommendera 1st vinranka till 15kvm, man kan ha 1st vinranka i ett mindre växthus men man får vara beredd på att sommarpincera lite mera. Så i ditt växthus är 1st vinranka max vad man får plats med. Jag har min Himrod (hyfsat starkväxande men inte så som staketvindruvor som man inte bör ha i växthus) placerad i kortändan och sedan har jag en huvudranka i taket som jag bundit fast vid en lina, jag klipper in på vintern så det bara är denna ranka i taket jag klipper in alla sidoskott så bara 1-2st vilande knoppar finns kvar.

Trots att man klipper in hårt på vintern blir det en stor växt som tar sig ut genom fönster och dyl.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          vitavargen
          Inlägg 06-06-2010, 00:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-05-2010, 22:17) *
          Man brukar rekommendera 1st vinranka till 15kvm, man kan ha 1st vinranka i ett mindre växthus men man får vara beredd på att sommarpincera lite mera. Så i ditt växthus är 1st vinranka max vad man får plats med. Jag har min Himrod (hyfsat starkväxande men inte så som staketvindruvor som man inte bör ha i växthus) placerad i kortändan och sedan har jag en huvudranka i taket som jag bundit fast vid en lina, jag klipper in på vintern så det bara är denna ranka i taket jag klipper in alla sidoskott så bara 1-2st vilande knoppar finns kvar.

Trots att man klipper in hårt på vintern blir det en stor växt som tar sig ut genom fönster och dyl.

Vilka fina druvor!

Innan druvorna mognar plockas ju en del. Har sett att de sura druvorna delas i två hög. Den ena pressas till en sur saft som får lite salt i sig. Den andra högen lägger man i den sura saften och det blir en delikates till vissa matreätter (efter ett par veckor). Det är dyrt att köpa här i Sverige.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 17:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon