Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vem äter mina tomatplantor i växthuset?, Något skadedjur äter upp mina tomatplantor
          bengtake
          Inlägg 27-05-2010, 21:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 30 659

Idag upptäckte jag att något djur ätit upp 8 av mina tomatplantor inne i växthuset.
          Plantorna var avgnagda alldeles i markytan och inga bladrester fanns kvar.
          Det hela måste ha skett under natten eller idag för dom fanns kvar vid vattningen i går kväll.
          Dörren till växthuset hade varit stängd så någon hare, kanin eller rådjur kan inte vara förövaren. Kan det vara råttor och hur hindrar man dem i så fall?. Eftersom det finns 30 plantor till att äta ( ingen av dessa är än rörda) så kanske jag kan få något råd. Det konstiga var att gurkplantorna som stod bredvid var orörda. Naturligtvis syntes inga spår-
          Kan det vara mördarsniglar som kommit till Hudiksvall????

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          bengtake
          Inlägg 06-06-2010, 11:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 30 659

Javisst det är till 100 % sorkar. Har inte lyckats få något i fällorna jag placerade runt sorkhålen men minst en av dom fick nog bra skador för det blev blodvite. Det hann försvinna minst 12 plantor innan jag hittade motåtgärder. Jag köpte på Clas Ohlsson en elektrisk musskrämma som jag placerat i växthuset. Den skall täcka ca 25 m3. Sen den kom dit har jag inte sett några nya hål och dom nya plantorna jag planterade har än så länge fått vara kvar. Vet nu inte hur länge jag skall måsta ha den påkopplad för risken är att dom kommer tillbaka

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 22:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon