Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ta bort dött - spelar roll för återväxt?
          Cilla
          Inlägg 06-06-2010, 10:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Spelar det roll för rosen om det döda ovan mark är avskuret eller ej? Påverkar det styrkan i roten?

Som många andra har jag drabbats av en hel del rosförluster, bl a så har nästan alla 55 klätterrosor i en kupol dukat under - vad det verkar som. 44 olika sorter. Verrkar vara liv i kanske 5 individer.

Nästan alla var djupplanterade, så jag tänker ha lite tålamod och sätta nya intill de gamla. Men nu är frågan om hur stort jag måste göra det här jobbet.

Det döda grenverket slingrar sig ut och in i nät och i varandra 65 meter upp och kupolen är ganska stor. Jag vill slippa skära ned allt, då kommer jag inte kunna gå barfota på min äng på flera år... Bättre att använda de gamla rosstammarna att klättra på för de nya, tänker jag. Dessutom är jag lat och har redan skurit bort en djungel av roskvistar, brännt upp i det oändliga...

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bassam
          Inlägg 06-06-2010, 16:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Alla döda delar ska borta men det är bar om man lämna lite blad för att hjälpa växter att kommer igen.
          H:Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 11:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon