|
Inte bra och även om vintern kan ha bidragit så är det läge att försöka göra en insats:
- Planteringen: Sitter trädet djupt i backen, dvs med jord upp på stammen eller har hela växtbädden (området ni grävde upp) sjunkit ned såa tt det står i en liten svacka? I sådana fall är det mer eller mindre ett måste att gräva upp trädet och börja om. Träd ska stå på en liten kulle när man är klar, särskilt viktigt för sorter som Åkerö som är känsliga för den vatten- och temperaturskillnad soom blir när det står för lågt.
- Hur vid gjordes växtbädden när ni grävde? Vilka markväxter finns intill trädet och på vilket avstånd? Om ni gjorde en smal växtbädd, har kompakt lera och dessutom gräs nära trädet är risken att trädet håller på att drunkna. Snabbt brukar detta gå med kombinationen smal, djup växtbädd och köpejord längst ned i bädden (denna ska ligga överst). Vanligt planteringsfel är att man gräver för djupt och för smalt. Ett femårigt äppelträd bör ha en växtbädd på minst 1,5 meter i bredd men den behöver inte vara så djup, 40 cm räcker oftast.
- Hur såg rotsystemet ut, spretade ni upp rotklumpen, skar upp något? Inte helt ovanligt på fruktträd som är ett år äldre är att det stått i kruka i handeln, och fått mer elelr mindre rotsnurr. Mycket rotsnurr går inte att åtgärda och leder ofta till ett långsamt eller snabbt döende träd. Alla träd som planteras mår bra av att man spretar ut rötter och snittar i de grövsta vid plantering. Vissa kräver det för att komma igång.
- Är trädet stagat så att rötterna får fäste? Nysatta träd får gärna svaja i kronan, men stöd behövs för att inte rötterna ska fälja med och därmed inte få fäste.
Sjukdomar och angripare kan man nästan utesluta, om man inte räknar ev sorkangrepp som ett sådant. Bevattning brukar sätta ned tillväxten men uteblivet bladutspring brukar oftast handla om rotsnurr eller planteringsfel.
generellt måste man göra något med ett så pass nysatt träd som har svårt med bladutspring för att det ska klara sig. Vänta och se är inte det bästa tipset denna gång.
--------------------
|