Hasselört tar lång tid på sig att etablera sig. Den är ju låg också. Bladen kan bli lite bruna när snön släpper eller vid blöt vinter. Men sen återfår de rätt snabbt sina vackra runda blanka mörkgröna blad.
Sockblomman odlas inte för blommorna egentligen, de syns ibland inte då de döljs av nya blad. Sockblomman ser lite risig ut på våren men tar sig snabbt. Även den är lite trög i etableringen. Den blir ju lite högre också. Vårbladen är rödanstrukna, och den har höstfärg. Som en pyttebladbuske ser den ut, vilket jag gillar.
Båda dessa är väl värda att vänta på.
Myskmadra är tacksam enkel och snabb. Blir snabbt fräsch på våren, och har ju väldigt ljusgrön grönska, och skira blad och blom. Helt annat intryck än hasselört... Ganska lätt att dra bort och hålla undan, inte så djupa rötter. Men en stor yta, som i ett woodland, eller under ett träd låter som helst rätta plats.
Vintergröna kastar långa stjälkar som rotar sig när de når mark. Blir lite gles däremellan och släpper alltså in ljus "mitt i", varför den inte är optimal som ogräsborthållande marktäckare. Tycker jag. Vackrast i naturliknandemark, tycker jag.
Spetsmössa har jag ingen egen erfarenhet av... Men den är söt! Många gillar den.
Redigerat av Järfälla: 07-06-2010, 09:07
|