CITAT (malcolm @ 07-06-2010, 10:08)

Att Sverige var populärt nere i Europa får vi tacka Folke Bernadotte med de vita bussarna och Raoul Wallenberg med sina Sverige-pass för. Dessa två herrar gjorde en heroisk insats med livet som insats.
Tyskarna hade kanske vunnit kriget om de inte gett sig på ryssarna, den munsbiten blev för stor och det var slaget kring Kursk som tog knäcken på dem. Där dog människor i tiotusental på båda sidorna och de materiella förlusterna var enorma men ryssarna hade 900 stridsvagnar extra så det var bara för tyskarna att försöka retirera med livet i behåll.
Eftersom jag härstammar från Finland så har jag flera släktingar som deltog i finska vinterkriget och en morbror stupade där, min mosters man träffades av två st. sk. dumdumkulor (kulor som exploderar när de träffar), en i armen och en i käken. Han opererades bortåt 50 ggr. på svenskt sjukhus i Sthlm och det var ett under att han överlevde, min farbror som var en inbiten jägare innan kriget vägrade att någonsin ta i ett vapen efteråt. Det talades sällan om kriget bland mina släktingar, det var en allt för traumatisk upplevelse som väckte svåra minnen till liv.
Finland satt fö. i en omöjlig situation med ryssarna som förtryckte dem å ena sidan och nazisterna som de inte heller ville ha något att göra med å andra sidan så av två onda ting valde de att strida mot den mäktiga grannen i öster till att börja med. Många svenskar ställde upp frivilligt för finlands sak men det hjälpte inte även om Finland gjorde hårdnackat motstånd mot ryssarna.
Hej malcom,
Har du hört vad tyskarna gjorde åt de finska folket när de inte krigade? De använde sig av kvinnorna och barn, våldtäcker och andra grymheter. min mormor berättade att när de var färdiga med en kvinna, tills hon dog, tog de tag i barnen som skrek av skräck och dessa svin pålade barnen levande i stolpar från underlivet och så högt upp de kunde.
Liknande saker har vår norska släkt berättat, men där var kvinnorna mer klokare och blev hellre horor åt tyskarna för att skydda familjen. Men jag gillar inte att de barn som föddes gm detta sätt skulle kallas vid olika dumma namn. En nära vän berättade hur hans far hade grävt en stor förvaringsplats i sitt garage, och där gömde han dessa som var på flyckt. Denne man hade en skåpbil, ombyggd, så att han kunde köra mot den svenska gränssen och släppa av dem. Han blev inte avslöjad nån gång, även att tyskarna gjorde sina rassior. Han hade en gammal skruttig traktor med släp som han hade över gömstället. Jag bara frös när jag såg den.
Norrmännen gjorde också sitt, men nu kan de börja berätta om det. fadern och grundaren till gömnstället är död sen en tid, men sonen var tillräckligt stor att hjälpa sin far. ....

..... fuchian