CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 22:28)

Jag vill så gärna läsa såna berättelser. Om du kan skriva en bok vill jag gärna köpa och läsa den. Annars går det bra med att blogga om det. Dessa verkliga historier får vi föra vidare. Om du skriver redan på nån blogg kan du PM:a adressen. Jag vill gärna veta verkliga berättelser från den tiden.
hej Vitavargen .... Det har visst blivit en hel del diskussioner omkring detta och jag har berättat en del om detta vad de andra har frågat om.
Det finns en del nertecknad av de personer som var med och som jag har fått tillgång till. Jag ska berätta en annan sak ang min Gudfar. Jag var mycket hos dom när mina föräldrar hade dåligt med jobb och fick flytta på sig innan läget blev lugnare. Det som jag blev förvånad var att om det råkade komma ett flygplan, så slängde mor allt och sprang och slängde sig på magen i ett dike. Detta beteende lade jag märke till hos andra.
När jag frågade mor om det, så sa hon bara att håll tyst.
men det var om min gudfar skulle jag berätta om. Han dog 2004 och var 105 år gammal. Sonen berättade en del om honom. Han fick ett brev vid sekelskiftet att infinna sig i viss datum i helsingfors slott. det brydde han inte om, men sonen körde dit honom. där dekorerades dem som hade gjort sin insats i kriget. Denne bonde och alla de höga herrarna var på en bild. Han hade deltagit i 5 FEM krig! Det fanns ju krig mellan de röda och vita under mellantiden. Jag älskade sååå denne fåordige man när jag bodde hos dem. Min gudmor blev inte så gammal, hon fick magcancer i början av 1970-talet. Efter hennes död flyttade yngre sonen dit fr, Sverige och jag besöker dem och min morbror, den som är kvar. En av dem dog en månad sedan, också saknad av mig.
Den sista bilden som är tagen av min gudfar är strax innan han halkade och bröt benet, Han står i profil vid en björk och hitta en rakare man i den åldern... Jag fick höra av hans son att bonden brände gamla dokument och bilder från sitt liv. Han var klar in i det sista, men sjukhussjukan tog hans liv. Du kan gärna blädra i de andra inläggen jag redan har skrivit, så får du mer ut av det son inte ens talades om....Boken får du när den blir färdig, ha tålamod ......(jag gav ut en bok vid 80-talet, men inte om krigen) .....fr fuchian