|
Tack för alla svar! Cilla, vår planteringsgrop var drygt en meter vid, när jag mäter nu blir det bra precis en meter öppen jord, men då har det krupit in lite klöver o gräs. Den ligger på en gräsmatta, och bädden ser inte ut att ha sjunkit ner. Vi planterade trädet lite upphöjt, dock inte mer än kanske 5-10 cm, så att vattnet rinner utåt sidorna. Djupet på gropen minns jag inte exakt, men tror att det var runt 80 cm. Vi grundade med en liten gruskulle som vi ställde rotklumpen på (efter att ha spretat ut rötter och skurit skåra i rotklumpen) och har sedan blandat upp befintlig jord med mullrik planteringsjord. Det står med dubbla stöd.
Avrinningen på just den delen av gräsmattan är generellt bra, den lutar utåt tomtgränsen så nära trädet brukar det aldrig stå vatten, men jag vet förstås inte hur det ser ut nere i gropen. Jag kände lite i jorden runt trädet igår och märkte att det är massor av trådtunna rötter från trädet direkt i jordens ytskikt. Är det normalt så, eller kan det ge oss någon vägledning? Ska vi ge oss på att bredda gropen ytterligare och även höja trädet mer? Det såg ut att gå jättebra hela förra sommaren, och då vattnade vi ju rikligt under många veckor.
Tack för goda råd!
Redigerat av EmAr: 07-06-2010, 10:42
|