CITAT (malcolm @ 07-06-2010, 11:41)

Krig skapar inga änglar direkt och det finns många berättelser om hur ryssarna behandlade civilbefolkningen när de trängde in i Berlin, massakern i Song My (Vietnam) är ett annat exempel på vilka vidrigheter som utspelar sig i krig.
Civilbefolkning förresten..... är inte soldater också civilbefolkning under uniformen med fruar, barn och familjer där hemma.... De flesta vill inte alls vara med överhuvud taget men tvingas till det och grymheterna de får bevittna skapar monster i många fall.
Min fasters man var med i finska vinterkriget men han vägrade skjuta på ryssarna, han sköt över dem istället för som han sa: Varför skall jag som bonde skjuta en annan bonde, han har ju inte gjort mig nå´t...
Du har helt rätt, vi i Sverige tror nog automatiskt att en svensk soldat skulle aldrig kunna begå något som tex Song My eller som i dagens Irak men sanningen är att skulle vi ha tusentals soldater som deltar mer aktivt som rent stridande förband i rena militära operationer så skulle det för eller senare inträffa då krig mal ner både psyke och fysik på ett alarmerande snabbt sätt. Soldater som utsätt för krigets fasor och får se lemlästade kroppar av både civila, fiender men även sina egna kamrater blir mer o mer avtrubbade och utvecklar ett tunnelseende som fokuserar bara på det väsentliga för deras egna överlevnad och den moral som vi andra har angående medmänsklighet och mänskliga rättigheter försvinner allt eftersom.