CITAT (malcolm @ 07-06-2010, 10:08)

Att Sverige var populärt nere i Europa får vi tacka Folke Bernadotte med de vita bussarna och Raoul Wallenberg med sina Sverige-pass för. Dessa två herrar gjorde en heroisk insats med livet som insats.
Malcolm, ..... så här efteråt när man har fått en överblick av det helgalna kriget börjar man se frukten av den.
Sedan att allt inte kunnat bli rättvist, det får man ta. Visst finns det fortf. ogillande fr. den finska sidan för att Sverige inte hjälpte dom mot ryssarna. det finländska folket hade ju tjänat Sverige många århudraden innan ryssarna tog den i början av 1800-talet. Det idiotiska kriget som Gustav den 111 hade mot ryssland 1790-talet, tvingades den finska befolkningen att strida med. Men denne kung hade tillverkat sk,"krigskostymer" till de krigande. Felet var bara det att de passade bättre i salongerna, soldaterna kunde inte röra sig fritt i den munderingen.
Nu efter 2;a världskriget skickades finska barn till Sverige. OK, de kom undan just då och även de som beslöt att stanna kvar och bli svenskar av olika orsaker har fått ett bra liv. Min makes farbror har en pojke från den tiden.
Vissa av de barnen som fick återvända till sitt ursprung, blev det inga glada återseenden och många av dem har legat på parkbänken med sin flaska. De fick ingen ro i själen. Jag menar inte att alla fick men av flytten.
Jag har läst mycket historia och summan av det ska vi hylla dom riktiga hjältarna bl.a som du nämner...

det finns så mycket att berätta, lyssna på dom äldre som minns -........Fuchian