CITAT (Solstorm @ 07-06-2010, 14:44)

Staten Sverige gick inte med i vinterkriget men nog var det många svenskar som åkte till Finland och hjälpte till. Jag har via finska vänner förstått att föraktet mot Sverige och det svenska bottnar i att de svensktalande finnarna såg sig som någon slags överhet och att finnarna tvingades att lära sig svenska i skolan. Av den anledningen så var det en del av de finska invandrarna på 60- och 70-talet som vägrade lära sig svenska när de kom hit. Den uppfattningen har jag fått men jag kan ju inte svära på att jag har rätt.
Håller med dig, Solstorm, ----- visst finns det en del av de svenska frivilliga som fick sätta livet till där.
Jag känner igen detta med svensktalande personer, det lilla jag kommit i kontakt med. De beter sig som de inte fattar min svenska, har hört genom andra att det finns en klick svensktalande, men de flesta av dem kan finska. Dessa sk. svenskspråkliga områden var en tummelplats för de bättre bemedlade, Tänk bara på Mannerheim, han tillhörde den gruppen, även att han som ung fick sin militära utbildning vid Ryska hovet, där han sedan gifte sig med nån adelsdam. visserligen fick han ta i med den inrikes röran bland de vita och röda.
Han tillhörde de vita.
Jag har mött många äldre som inte kan svenska, det verkar finnas någånslags trots i det och mot Sverige,
men för katten ..... åk då tillbaks.....

De som kom hit 60-70 talet var oftast här att tjäna pengar och sedan åkte många familjer tillbaka när de hadde lite att komma med. dom som inte lyckades så bra här är många av dessa vägrare som vill ha tolk med sig överallt. Jag förstår att komma som vuxen hit med osäker framtid var det inte så lätt att lära språket, en del kunde inte, precis som det finns också nu att vissa har svårt med ett annat språk. Finska elever började först med engelskan och sedan svenskan och detta kom upp i högstadiet. Hur det är nu, vet jag inte och har ingen där borta att kunna höra mig för........fuchian