Nybliven trädgårdsägare. Nybyggt hus på gammal åker bestående av tung lera med mycket dålig dränering...Inte de bästa förutsättningarna. Planterade för 2 år sedan flera fruktträd. Tyckte jag läste på innan men inser nu att det blev rätt fel (alla fel man kan göra kanske?). Grävde ca 80 cm djupt och brett, säkert alldeles för lite. Bytte dessutom ut jorden, och har inte planterat tillräckligt högt upp. Gräs har växt in mot stammarna. Försökte gräva diken ut från groparna för dränering men det räcker verkligen inte. Träden mår iallafall ganska uselt. Väldigt blött ffa på våren. Växer jättedåligt, får ohyra, flera grenar har dött på några av dem.
Finns det något att göra, eller är det för sent för dessa stackars träd (de är dock inte döda än...)? Lyfta upp träden, göra mkt större gropar (bredare?), plantera på en kulle? Vad mer? Ska detta isåfall göras till hösten? Finns det något jag kan göra redan nu? Hela trädgården är lika lerig så byta ställe hjälper nog inte. Ska jag ge upp med en gång och leva utan träd?
Tacksam för svar!
|