Först den utlovade länken med
blomningstidsdata. Rekommenderar de nedladdningsbara pdferna längre ner på sidan eftersom texten på webben är fruktansvärt gnetig. Som sagt utgår hela systemet från när Red Charm slår ut, - och antal dagar framför pioner som slår ut innan, + för dem som slår ut efter. Misstänker att hela sekvensen är tätare i högre zoner och mer utdragen i riktigt milda zoner, men det ger en bra uppfattning om vilka sorter man kan välja för att dra ut på pionblomningen. Tänk att få börja säsongen med en Elfin Beuty och Little Red Gem i stenpartiet och sluta med Candy Stripe och Polly Sharp
Geranium - tag varning av mig och Wilmer, pioner är farligt

, men annars är bästa sättet att få pionångest att skaffa en rotbit eller planta med lätt obskyr härkomst och hänge sig åt spänd förväntan ...
Gunilla - jag drömmer sååå om att besöka Guldsmedsgården och/eller lyssna på Herman Krupke, har läst båda upplagorna av boken och den ganska tråkiga webbplatsen är praktiskt taget tummad. Jag är helt enkelt fullständigt usel på att komma iväg på trädgårdsresor (Chelsea förra året ett strålande undantag). När det gäller rockii drömmer jag om Lydia Foote och Baron Thyssen Bornmisza (just nu, jag är fruktansvärt otrogen så fort jag ser en ny vacker pion ...). Lite avundsjuk blir jag på dig som kan odla även känsligare buskpioner och svavelpioner (tydligen högst tveksamt härdig här).
Ibland undrar jag om jag varit kines i ett tidigare liv - för mig finns inte vackrare blommor än pioner!