Nu har du ju planterat liguster och om du låter den vara något år till så kommer den att sätta fart!
När vi flyttade till vårt hus för 11 år sedan fanns det några små nyplanterade liguster och jag var också konfunderad - de skulle ju växa och bli så stora och fina!??! Vad det verkar så tillhör de den typen av växter som är lite sena i starten och sedan sätter fart för nu är det så stora så de svämmar över och jag har i år beskurit dem rätt hårt. Det verkar vara samma sak med klätterhortensia - först händer ingenting och sedan ingenting men därefter! Oj, vad de växer!
Vill du vara riktigt djävlig och hålla grannarna på avstånd kan jag annars rekommendera amerikansk hagtorn! Vacker häck med vita blommor på våren och röda bär på sommaren, hösten bjuder på vackert lövverk. Men taggarna!!! De är fullkomligt hemska och vidriga med sina 5-7 cm taggar som river så fort man kommer i närheten, river alltid upp armarna, de går i genom skosulor om det man klippt ligger kvar på marken, har lyckats punktera skottkärrehjulet mm.
Redigerat av Peztis: 11-06-2010, 20:09
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|