CITAT (Motti @ 11-06-2010, 23:55)

Slöja hör inte till svensk tradition och hör inte hemme i vårt samhälle,vi måste väl också få värna om våra traditioner

Jag citerar bara en del av ditt inlägg. Slöja hör absolut till vår svenska tradition! Under min uppväxt var det så att hederliga kvinnor bar huvudbonad. Unga kvinnor hade sjalett(stavas??) - går finfint att jämföra med sjal. Gifta kvinnor bar alltid hatt. För vissa religiösa grupper gällde dessutom att kvinnor inte klippte håret. Min farmor tex rullade upp håret i en rulle i nacken. Utsträckt räckte det ner till midjan när hon var 75 år!
Jag minns när de assyriska unga kvinnorna kom till oss på 70-talet och de vackra rosenprydda sjaletterna de hade runt huvudena. Fick mig att tänka på mina mostrar på 50-talet.
Plus att jag minns att jag själv och min kompisar hade tunna sidensjaletter över våra tuperade och sprayade huvuden i mitten av 60-talet. Usch så dom sjaletterna förstörde frisyrerna!
Det är nog så att vi får ha förbarmande med de som kommer hit och har levt i ett annat århundrade innan dom kom till "verkligheten"

CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 00:10)

Inte burka, ansiktet behöver inte täckas, men vanlig slöja har jag ingenting emot. Jag kan gå med på en kompromiss, efter att kvinnor fyllt 35 får dom lov att använda burka, och om dom är väldigt fula så kan dom på dispens trots att dom är unga

Fast man ser tjockare ut när man snörper åt tyget runt ansiktet, så jag ber om dispans