Sidor: 1, 2, 3, 4
netha
Vad har du för åsikt ang niqab t.ex på förskolor? Se niqab ... HÄR

Min åsikt är att det måste förbjudas i vårt land.
Huggorm
Jag skulle också klara mig ganska bra utan
Motti
Eftersom vi är ett kristet land ligger det inte i vår natur eller religon att bära burka eller annat som döljer ansiktet.man får ta seden dit man kommer det får vi svenka göra när vi flyttar utomlands.
Ralf
CITAT (netha @ 10-06-2010, 23:16) *

Varför borde det förbjudas?
Huggorm
Vi har så lite sol i det här landet, att man inte bör vira in sig i tyg. Visst, man kan ju spendera nätterna i ett solarium i stället, men det skall i såna fall vara ett val som vuxna kan ta. Barn skall inte behöva utstå den ansträngningen som D-vitaminbrist ger, dom har tillräckligt mycket problem i alla fall.
*Stintan*
Sån där utstrysel kan man nog råna banken med whist.gif , nej såna där heltäckande utstyrslar har jag inget till övers för. Känns bara obehagligt tycker jag.
Motti
Jag kan inte se en enda anledning till att vi ska tillåta det !våra invandrare får väl annpassa sig till våra seder och bruk precis som vi svenskar får göra när vi flyttar till andra länder och gillar dom inte det så finns det ju länder som det är okej att bära Burka eller slöja i,de vet väl innan de kommer hit hur det ligger till här i norden,jag vill kunna se folks ansikte när jag talar till dom och jag vill att våra barnbarn inte ska ha ett tygskynke att komunisera med i skolan eller på dagis.tycker det är helt befängt att vi ska acceptera det.sen får ni kalla mig rasist eller vad sjutton som helst ,burka och annat ser jag som ett kvinnoförtryck.
herkules
en bad-hair-day skulle det vara rätt skönt att dra ett lakan över skallen ...
mig spelar det faktiskt ingen roll, folk får se ut som dom vill.
Motti
Om jag har en dålig hår dag så dra jag inte på mig en Burka när jag går upp till brevlådan,som EX frisör så får jag ta en dålig hårdag och visa mig ändå!
herkules
CITAT (Motti @ 10-06-2010, 23:56) *
Om jag har en dålig hår dag så dra jag inte på mig en Burka när jag går upp till brevlådan,som EX frisör så får jag ta en dålig hårdag och visa mig ändå!

eh, det var ett skämt. jag har inga dåliga hårdagar ..
Motti
det har jag verkligen rotfl.gif smyger till brevlådan genom buskar och snår giggle.gif men om jag drog på mig ett tygskynke skulle nog grannarna i Byn ringa psyckjouren crazy.gif
herkules
CITAT (Motti @ 11-06-2010, 00:12) *
det har jag verkligen rotfl.gif smyger till brevlådan genom buskar och snår giggle.gif men om jag drog på mig ett tygskynke skulle nog grannarna i Byn ringa psyckjouren crazy.gif

dom kanske tror att spökplumpen flyttat in! smile.gif
Motti
Precis alldeles rätt ! ninja.gif fast det är konstigt !alla tycker jag jämt är snygg i håret så varför smygga till brevlådan då confused.gif
Ralf
Det var ju en kvinna som studerade till Dagisfröken. Hon blev efter ett tag avstängd av olika skäl, bla klagade man på hennes klädsel. Hon ville praktisera på dagiset iklädd niqab. barn brukar ta saker helt naturligt. Dom hade antagligen trott att det varit spöket Laban som kommit till dem....
Motti
som sakt !jag vill inte att mina barnbarn ska komunisera med ett tygstycke.
Aqvakul
Inte i skolan...
Gossen Ruda
Inga förklädnader eller döljande kläder på offentlig plats. Knuten är väl att klädkoden för dessa kvinnor är tvärtom, hemma klär de av sig maskeringen. Är det fö nån som som vet exakt vad som står i koranen om kvinnors klädsel? Många skyller på islam men sanningen är väl lite annorlunda.
Aqvakul
Koranen uttrycker att kvinnor inte ska uppträda utmanande, resten är gamla patriarkaliska stamseder sen långt innan islam..
Ralf
CITAT (Gossen Ruda @ 11-06-2010, 08:29) *
Inga förklädnader eller döljande kläder på offentlig plats. Knuten är väl att klädkoden för dessa kvinnor är tvärtom, hemma klär de av sig maskeringen. Är det fö nån som som vet exakt vad som står i koranen om kvinnors klädsel? Många skyller på islam men sanningen är väl lite annorlunda.

Det lär inte stå nåt alls om dessa klädesplagg i Koranen.
Huggorm
Angående "bad hair day", så räcker det väll med en vanlig slöja, det krävs ju inte någom niqab? Har man en "bad face day" kan det väll vara praktiskt dock.
herkules
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 09:08) *
Angående "bad hair day", så räcker det väll med en vanlig slöja, det krävs ju inte någom niqab? Har man en "bad face day" kan det väll vara praktiskt dock.

japp, det låter väldigt praktiskt med sånt där heltäckande.
Huggorm
Det är perfekt för kvinnor som får stryk av sina män. Blåtiror och fläskläppar döljs effektivt.
Inga från Närke
Inför skoluniform så är det sluttjafsat om kläder över huvud taget.

Typ detta problem och mobbing för att man inte har det senaste modet m.m.

Tycker också att man ska förbjuda unga flickor till utmanande kläder över också typ för djupa urringningar och korta kjolar, kan sätta många killars tankar på fel plan om de har anlag till detta. Är inte alls förvånad över alla övergrepp m.m. på flickor o damer när det ser ut som det ser ut idag.
Huggorm
CITAT (Inga från Närke @ 11-06-2010, 09:46) *
Tycker också att man ska förbjuda unga flickor till utmanande kläder över också typ för djupa urringningar och korta kjolar, kan sätta många killars tankar på fel plan om de har anlag till detta. Är inte alls förvånad över alla övergrepp m.m. på flickor o damer när det ser ut som det ser ut idag.

Håller inte med om detta, man skall inte behöva välja kläder utifrån eventuell brottsrisk. Det de som begår övergreppen som gör fel, inte de som utsätts för dom.
netha
CITAT (Inga från Närke @ 11-06-2010, 09:46) *
Inför skoluniform så är det sluttjafsat om kläder över huvud taget.

Typ detta problem och mobbing för att man inte har det senaste modet m.m.

Då behöver dessa killar få vård, eller låsas in... om de inte tål att se tjejer/kvinnor i urringat el kortkort.
Sjuka hjärnor ska inte få styra hur vi klär oss!

Inga ... menar du på riktigt att du tycker det är tjejernas fel om de blir våldtagna mm!?
mamamaggan
Vad jag undrar över är hur man vet att det är rätt person som dyker upp vid dagiset/skolan. Om dessa kvinnor inte får visa sig för någon utomstående så kan de aldrig ta foto för ID-kort , pass mm . Då kan de inte identifiera sig och skulle de mot all förmodan ha någon form av ID med foto så får de inte visa upp det för någon , inte ens den som anställt dem , och abslolut inte ta av tyget som döljer ansiktet .
Gossen Ruda
CITAT (mamamaggan @ 11-06-2010, 10:42) *
Vad jag undrar över är hur man vet att det är rätt person som dyker upp vid dagiset/skolan. Om dessa kvinnor inte får visa sig för någon utomstående så kan de aldrig ta foto för ID-kort , pass mm . Då kan de inte identifiera sig och skulle de mot all förmodan ha någon form av ID med foto så får de inte visa upp det för någon , inte ens den som anställt dem , och abslolut inte ta av tyget som döljer ansiktet .

Det är såna problem som bara dyker upp i västvärlden, i hemländerna får de ändå inte göra något utan nån manlig släkting i närheten. Om de nu vill anpassa sig till att fungera på egen hand bör de nog anpassa sig helt och slänga bort svepningen.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 11-06-2010, 11:11) *
Det är såna problem som bara dyker upp i västvärlden, i hemländerna får de ändå inte göra något utan nån manlig släkting i närheten. Om de nu vill anpassa sig till att fungera på egen hand bör de nog anpassa sig helt och slänga bort svepningen.

Men detta skulle göra de manliga släktingarna meningslösa, så därför kan dessa inte tillåta något kastande av niqaben...
theseraphim
Nä tycker att man borde på sikt förbjuda det i skolor och dylikt. Sedan om nu vuxen vill ha det så får det väl vara deras sak men barn ska själva få välja när de blir vuxna så fall, inga barn skall prackas på någon religion varken islam, kristendom osv.
Meriona
Var bara tvungen att logga in igen när jag hittade den här tråden. Niqab och bhurka gillar jag inte, visst får de ha det om de vill, men det är inte lämpligt i serviceyrken tycker jag. Vanlig slöja som bara täcker håret tycker jag faktiskt är ganska läckert, ofta är de i väldigt vackra tycker och finurliga svepningar. wub.gif

Håller även med litegrann om utmanande kläder, det får den ha på stan som vill det (har inga aspekter där), men INTE om man ska vara fröken i skolan. Jag vet att jag hade en kontrovers med dagisföreståndaren om att min son hade varit nonchalant mot en ung tjej som var vikarie, men jag försökte förklara för henne att det var ganska självklart att han inte tog henne på allvar när hon hade en kjol som slutade precis under rumpan och en blus som knappt täckte bysten åt nåt håll. Hur tänkte bönan kan man ju undra?
andersen
Det är en svår fråga, men jag tycker nog att det skall vara förbjudet. Hur det skall efterlevas det vet jag inte vi kan ju inte ha Poliser som ger böter för olagligklädsel det går ju inte.

Problemet med klädseln ser jag i följade sitvationer.

Jag vill veta vem jag har att göra med i vardan tex på banken, om jag gör någon form av affär.

I trafiken inge bra med maskerade bilförare.

På arbetsplatser jag vill kommunicera på ett säkert sätt så att det inte händer arbetsplatsolyckor.

Människor skall vara lika mycket värda, har svårt att tro att kvinnor som göms bakom massa tyg känner sig lika mycket värda i sin omgivning.

vitavargen
CITAT (netha @ 10-06-2010, 23:16) *

Inte bara niqab utan också slöja borde förbjudas på arbetsplatser, där klienterna är barn.
netaave
Absolut ingenting som döljer ansiktet när man jobbar med barn eller ungdomar.
Aqvakul
CITAT (vitavargen @ 11-06-2010, 18:09) *
Inte bara niqab utan också slöja borde förbjudas på arbetsplatser, där klienterna är barn.

Varför skulle en slöja (sjal) vara ett problem gentemot barn?
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 11-06-2010, 19:11) *
Varför skulle en slöja (sjal) vara ett problem gentemot barn?

Det är ju förbjudet för barn att köpa cigaretter, alkohol, spela hos svenska spel, rösta etc. Det finns ju goda skäl till det mesta av dessa.

Slöjan borde också höra till listan ovan, när det gäller barn och miljöer där barn vistas. Om nån föreläser för vuxna och denna bär slöja är jag inte så känslig emot, men för barnen är det en annan sak.

Barn betraktar sina lärare som vetenskplig ledare, socialledare och alla andra tänkbara områdensledare. Det är viktigt att läraren inte bär på tecken som förknippar skolan med kyrkan, moskén, synagogan, tempeln och liknande nu när staten är skild från dessa.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 11-06-2010, 19:28) *
Det är ju förbjudet för barn att köpa cigaretter, alkohol, spela hos svenska spel, rösta etc. Det finns ju goda skäl till det mesta av dessa.

Slöjan borde också höra till listan ovan, när det gäller barn och miljöer där barn vistas. Om nån föreläser för vuxna och denna bär slöja är jag inte så känslig emot, men för barnen är det en annan sak.

Barn betraktar sina lärare som vetenskplig ledare, socialledare och alla andra tänkbara områdensledare. Det är viktigt att läraren inte bär på tecken som förknippar skolan med kyrkan, moskén, synagogan, tempeln och liknande nu när staten är skild från dessa.

Är det alltså inte heller okay om läraren bär ett litet kors i halsbandet?
Aqvakul
Har vi inte religionsfrihet?
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 19:36) *
Är det alltså inte heller okay om läraren bär ett litet kors i halsbandet?

Nej!
Bee
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 09:21) *
Det är perfekt för kvinnor som får stryk av sina män. Blåtiror och fläskläppar döljs effektivt.

Usch! Det där låter hemskt men tyvärr har du nog rätt. Det finns många kvinnor här i väst som hade behövt använda niqab av det skälet! Trist men sant.

Som vanligt är det männen som är Problemet. Dom vill äga sina kvinnor och barn och ha makt över dom. Jag läste någonstans att männen i de länder där kvinnlig "skyddsklädsel" används så är skälet att männen annars blir kåta! Ursäkta att jag skriver så men det var exakt så det angavs i artikeln.
Så, om inte männen vore som dom är - med enväldig makt - så hade niqab med flera sådana klädslar varit otänkbara.
Vi kan vara glada i Norden att vi alltid (i alla fall före kyrkans inträde på scenen) har haft starka kvinnor (minns tex Margaretha Hvidtfelt i Bohuslän på 1600-talet) och att kvinnor haft makt och mod att säga emot männen.

Jag hoppas att våra nya svenskor tar sig den plats i tillvaron de har rätt till!
Platinum
Kluven fråga.

I grund och botten tycker jag nog att jag inte vill att man bär nikab eller burka inom skolväsendet. Varför, jo av den enkla anledningen att jag vill kunna se den jag talar med. En människa är inte bara ett par ögon under en heldräkt för mig, det finns även ett ansikte och en kropp som kan tala. Har man inget att dölja så borde man inte skämmas inför någon högre makt?

Samtidigt är det ju så att jag är inte speciellt religiös av mig i meningen tro på gud den allsmäktige som skapat allt på jorden, men jag vet att tron är det sista som överger människan, vissa tillbedjer någon övermakt medan andra bara hoppas och tror att en dålig dag efterföljs av en bättre. Är det verkligen rätt att ta bort något om det stärker någons tro?
Snöflinga
CITAT (Platinum @ 11-06-2010, 21:17) *
Kluven fråga.

Samtidigt är det ju så att jag är inte speciellt religiös av mig i meningen tro på gud den allsmäktige som skapat allt på jorden, men jag vet att tron är det sista som överger människan, vissa tillbedjer någon övermakt medan andra bara hoppas och tror att en dålig dag efterföljs av en bättre. Är det verkligen rätt att ta bort något om det stärker någons tro?

Det stärker mannens makt över kvinnan ... ingenstans i koranen står det att kvinnan skall dölja varken sitt hår eller kropp ninja.gif I arbetslivet borde heltäckande inte vara OK ... egentligen inte någonstans no.gif
Vi kommuniserar ju inte bara med kroppsspråket, utan även med mimik.
Platinum
CITAT (Snöflinga @ 11-06-2010, 22:46) *
Det stärker mannens makt över kvinnan ... ingenstans i koranen står det att kvinnan skall dölja varken sitt hår eller kropp ninja.gif I arbetslivet borde heltäckande inte vara OK ... egentligen inte någonstans no.gif
Vi kommuniserar ju inte bara med kroppsspråket, utan även med mimik.

Och sista meningen är ju precis det jag skrev också i delen du inte citerade från mitt inlägg.

Är du säker på att alla dessa muslinska kvinnor ser det så som du beskriver det, att det stärker mannens makt över kvinnan?

Har du tänkt på att alla judiska män sätter en hatt på huvet (kippa) innan de går in i sin kyrka, ska vi även förbjuda dem att ha sin klädkod för att visa aktning?
Huggorm
CITAT (Platinum @ 11-06-2010, 22:54) *
Och sista meningen är ju precis det jag skrev också i delen du inte citerade från mitt inlägg.

Är du säker på att alla dessa muslinska kvinnor ser det så som du beskriver det, att det stärker mannens makt över kvinnan?

Har du tänkt på att alla judiska män sätter en hatt på huvet (kippa) innan de går in i sin kyrka, ska vi även förbjuda dem att ha sin klädkod för att visa aktning?

Det är lite skillnad på att ha en huvudbonad, och att ha niqab som fullständigt döljer ansiktet, utom en liten lucka för ögonen. Vanlig slöja tycker jag inte vi skall förbjuda, och den är mer jämförbar med judarnas kippa eller sikhernas turban.
netha
CITAT (Platinum @ 11-06-2010, 22:54) *

En liten "plutt" på huvet går inte att jämföra med heltäckt kvinna som bara får visa ögonen.

Niqab är inget som koranen påbjuder .. det är något som gubbar som inte kan hantera sina sexuella lustar
har kommit på.

Platinum
Har Huggorm och Netha läst mitt första inlägg? På era svar verkar det som om att ni trot att jag ör för nikab/burka inom förskola, skola och det är jag inte som jag skrev.

Det ni citerar är ett svar till en kommentar jag fick där hela mitt inlägg inte var citerat, varför plockar delar ur helhet istället för att backa tillbacka och läsa inlägget som irriterade?

Bee
CITAT (netha @ 11-06-2010, 23:01) *
En liten "plutt" på huvet går inte att jämföra med heltäckt kvinna som bara får visa ögonen.

Niqab är inget som koranen påbjuder .. det är något som gubbar som inte kan hantera sina sexuella lustar
har kommit på.

Exakt. Som jag sa tidigare så handlar det om männens lustar. Det är KONSTIGT att just män från Mellanöstern har så okontrollerbara lustar!!! Och dom är så okontrollerbara att dom inte fattar att det drabbar deras kvinnor och barn. Framförallt barnen.
Vad kan man göra åt dessa - i våra ögon - dumma män?
netha
CITAT (Platinum @ 11-06-2010, 23:08) *
Har Huggorm och Netha läst mitt första inlägg? På era svar verkar det som om att ni trot att jag ör för nikab/burka inom förskola, skola och det är jag inte som jag skrev.

Det ni citerar är ett svar till en kommentar jag fick där hela mitt inlägg inte var citerat, varför plockar delar ur helhet istället för att backa tillbacka och läsa inlägget som irriterade?

Visst har jag läst alla inlägg inklusive ditt och det är just denna mening ... klippt från ditt och sammanlagt med det andra ... som jag reagerade... du säger ...
" Är det verkligen rätt att ta bort något om det stärker någons tro?"
'
Niqab har enligt min åsikt ... inget att göra med religion ... det är bara männens lustar som styr kvinnans klädsel
och det kommer jag aldrig att tycka är rätt och riktigt. thumbdown.gif
Motti
Netha håller med dig till hundra !varken niqab eller burka hör hemma i sverige eller slöja,dom som invandrar hit vet nog hur vi lever här innan de kommer hit,om det nu är så viktigt för dom med Niqab burka och slöja ,varför inte välja att fly till ett muslimskt land då som tex Saud Arabien ,om jag som svensk skulle tvingas fly till ett annat land skulle jag deffenitivt inte fly till Iran i alla fall utan till ett Euorpeiskt land som stämmer överens med mina religösa värderingar.och som jag sa i tidigare inlägg så vill ja inte att mina barnbarn ska komunisera med ett tygskynke.
Huggorm
CITAT (Motti @ 11-06-2010, 23:30) *
Netha håller med dig till hundra !varken niqab eller burka hör hemma i sverige eller slöja,dom som invandrar hit vet nog hur vi lever här innan de kommer hit,om det nu är så viktigt för dom med Niqab burka och slöja ,varför inte välja att fly till ett muslimskt land då som tex Saud Arabien ,om jag som svensk skulle tvingas fly till ett annat land skulle jag deffenitivt inte fly till Iran i alla fall utan till ett Euorpeiskt land som stämmer överens med mina religösa värderingar.och som jag sa i tidigare inlägg så vill ja inte att mina barnbarn ska komunisera med ett tygskynke.

Vad är egentligen problemet med slöja? Det har jag inte riktigt förstått, så jag skulle gärna se en förklaring
netha
CITAT (Motti @ 11-06-2010, 23:30) *

Håller med ... men slöja kan jag om än motvilligt se som tillåtet ...
fast att välja mellan så väljer jag den utan slöja. I offentlig verksamhet vill säga.

Mitt problem ang slöja ... är att jag sett sååå många exempel på hur kvinnor med slöja bemöts av de sina.
Man & kvinna möter landsmän ... mannen får kramar och kindpussar ... kvinnan står där och ser ledsen ut ...ingen ägnar henne en endaste blick. Ingen SER henne överhuvudtaget. sad.gif

Alltid är det männens värld ... detta handlar som sagt INTE om religion ... utan om männen sexuella lustar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon