Detta är min gamla SAAB 9000 CSE från -93 som numera rullat 25.000 mil utan några större bekymmer, köpte den för 16.000 kr på Blocket för ca. 5 år sedan och det är den bästa bil jag någonsin haft. Startar alltid även i den strängaste kyla och ligger som ett strykjärn utmed vägen. Lite roligt är det att Lars Gunnar Björklund (TV-sporten o. Tipstjänst) hade den som tjänstebil som ny. På alla år har det bara blivit en enda anmärkning på besiktningen (har alla protokoll) och det var en trasig glödlampa, helt fantastiskt. Bagagerummet blir fantastiskt stort när man fäller baksätet och jag har fraktat kylar, frysar mm. i det samma för att inte tala om jord och byggmateriel till huset. Den bästa bilaffär jag någonsin gjort var nog en gammal tjänstebil från jobbet, en Volvo 245 från -88 som jag endast gav 40.000 för trots att liknande modeller i samma skick kostade runt 20.000 kr mer då. den var en riktig arbetshäst, lite tråkig men ovärdelig när det gällde lastutrymmet fast rent av livsfarlig på vintervägar trots nya dubbdäck.
Min första bil var en SAAB V4 från -67 som jag hade ur motor och växellåda på tre ggr, sedan blev det en Citroën CX 2000 som konstigt nog var en bra vinterbli trots sitt franska ursprung, efter det en Renault 14 som var rena skräpet, sålde den med motorn liggandes i skuffen för att någon behövde en ny kaross. Den Opel Kadett 1,3 DL som följde därefter var en riktig trotjänare som startade i ur och skur men rostade något fruktansvärt och var tjuvarnas favorit, blev stulen 3 ggr under de år jag hade den. Därefter blev det den där Volvon som jag tidigare nämnt och nu har jag SAAB:en som syns på bild.
Har inte varit speciellt märkestrogen som synes och de flesta bilar har jag köpt privat förutom Renault:en och Opel:n, Cittran ärvde jag efter min far för han tyckte jag hade en alltför skruttig bil när jag kom och hälsade på när han låg inne på Akademiska sjukhuset i Uppsala för cancer.
Redigerat av malcolm: 12-06-2010, 15:40