CITAT (ingrid fuxwall @ 10-06-2010, 19:19)

En dålig affär att sälja en begagnad bil.
Båda våra bilar är köpta 2006 – den blå, en Opel för 33 000 - idag blev jag erbjuden 5 000 för den.
Den gröna en BMW köptes för 83 000 och betingar nu ett värde på 25 – 30 000, när man ska byta in. Speciellt den sistnämnda är fullkomligt ok och en dröm att köra, så varför sälja?
Blev så arg! Men det är ju mitt problem. Krasst kan man ju räkna med en förlust på 10 000 per år – alltså kan jag behålla bilarna några få år och sedan starta om.
Det är dumt med två bilar med en förare men de fyller olika funktioner och att byta till den optimala bilen blir ju hutlöst dyrt.
Är det bara jag som upplever att begagnade bilar gått ner något fruktansvärt i värde?
Det hänger även på vem du går till och vilken bil du är intresserad av. Sen kan man få lite mer om du enbart vill sälja bilen om det är en bilhandlare som går med på det.
Man kan få mer om man går till en märkesoberoende handlare.
Jag som precis köpt en nyare begagnad bil tycker priserna stigit på vissa och av vissa modeller så är marknaden överfull. Men att begagnat marknaden har stigit märks på att det finns färre begagnade bilar idag än innan krisen. innan krisen fanns det (enligt utsago) ca 80-90 000 begagnade bilar på bytbil.com. I april när vi letade bil ca 40 000 och nu i skrivandets stund 53 383st. Opel och Bmw finns det ganska gott om Sedan hänger det på modell och tillverkningsår givetvis.
Tyvärr är det så att vill du göra en förlustaffär så köp en bil... En stor spargris, fast man inget får åter...
Har en Suzuki swift från 88:a som vi 1998 gav 30000 för. Den är en av landets frächaste swift mk1:or då den är 99%rostfri men tror inte jag får mer än 6-7000 om jag har tur. Inte för att den är till salu men jag bara "tror".
När vi köpte våran saab 9-5 kombi -07:a nu i våras så fick jag bara 5000 för min Nissan Primera 97:a som var rostfri och gotlandskörd gått ca22 000mil, kunde kanske fått 10-15 om jag sålde den privat, mer är dom inte värda...
Tråkigt men sant...