Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Behöver chili och paprika stöd?, De står ute
          Christa
          Inlägg 09-06-2010, 11:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Brukar man ge paprika och chili en blompinne som stöd? Det skall vara lågväxande sorter men de står utomhus skall de få sol så får de också blåst.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          PerChill
          Inlägg 14-06-2010, 11:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 29 668

Jag har monterat stödpinnar på samtliga chiliplantor <20cm då de enkelt viker sig nedtill vid jorden. Jag lutade växten (30-40cm hög) och den vek sig direkt som ett gångjärn. Fixat med billiga blompinnar i bambu från Jula. Många chilis har tunga blad och klen stamkonstruktion. Jag har 400W HPS lampa och söderfönster så det borde inte vara ljusbrist.

Citera
          Christa
          Inlägg 14-06-2010, 11:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (PerChill @ 14-06-2010, 12:38) *
          Jag har monterat stödpinnar på samtliga chiliplantor <20cm då de enkelt viker sig nedtill vid jorden. Jag lutade växten (30-40cm hög) och den vek sig direkt som ett gångjärn. Fixat med billiga blompinnar i bambu från Jula. Många chilis har tunga blad och klen stamkonstruktion. Jag har 400W HPS lampa och söderfönster så det borde inte vara ljusbrist.

Om de viker sig så lätt så undrar jag om du kanske planterat dem för grunt när du planterat om dem. En trädgårdsmästare sa att växter klarar att planteras ner ända upp till hjärtbladen. Jag kan inte garantera att det funkar med alla men jag har för mig att jag sänkte ner mina när jag planterade om dem. Då kommer det också rötter på det som tidigare var stam.

Skulle vara intressant att höra vad ni andra anser om detta.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 23:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon