CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2010, 07:41)

Instämmer, mängder med olja till ugnarna både för cement och tegel. Cement innehåller oftast krom. Leran till tegelpannorna grävs upp i dagbrott. Alla hus har isolering, sen kan man diskutera huruvida cellplast, olja från början, eller stenull som är smält och uppfluffat berg, mycket energi där också, är bäst. Livet är inte lätt om man vill leva utan att påverka miljön. Naturliga grottor kanske.

sant!
jag såg även på ett program om Fönster igår på samma kanal och då var det en fönsterexpert som resonerade på ett lite annat sätt angående till att byta fönster för att få lägre U-värde.
Hon sa att miljömässigt så är det bättre att låta gamla fönster sitta kvar.
ett nytt fönster håller ca 30 år men de gamla fönstren (från 20-talet var dessa som diskuterades) de har redan levt 90 år och håller många gånger 30 år till med rätt underhåll.
Det går åt så mycket energi att göra ett nytt fönster att den miljömässiga vinsten med lägre U-värde äts upp.
detta har jag aldrig tänkt på, vi har iof inte kommit fram till renovering av fönstrena ännu i vårt hus. Taket la vi om för ett par år sen, vi valde att ha kvar teglet som låg där istället för att slänga det och köpa betongpannor. Men det var inget fel på teglet får 1939 så jag såg ingen anledning till att byta ut till ett material som har kortare livslängd. MEN vad folk tyckte vi var konstiga!