CITAT (amaira @ 02-08-2004, 10:25)
OJ säger jag bara! Grattis!
Var RÄDD om dem!!!!!!!!
Här på Mälaröarna finns bara vanlig groda och åkergroda. De ser dessutom ungefär likadana ut, och är vanliga i hela landet vad jag förstår. Även om också de får se sin livsmiljö minskas.
Många grodarter är sällsynta (alla är fridlysta) och flera av dem är starkt hotade. Främst p.g.a. det förändrade lantbruket och det förändrade landskapet, där vattensjuk mark, diken, vattensamlingar osv försvinner alltmer.
Intressant att få veta vad det är du har, och ...Var bor du? Nånstans i södra Sverige i alla fall.
/amaira.
Jag bor på landet i Älvsborgs län. Här har varit jordbruk, men det var länge sen det sista i närområdet lade ner. Nu finns vi och en gård till som har en mindre besättning djur för skoj skull. Vi har EU-bidrag för återskapande av slåttermark, vilket betyder att våra djur och vår röjsåg ser till att markerna inte växer igen, men i övrigt vare sig gödslar, plöjer eller sår vi. Så jag kan nog tänka mig att grodorna får leva ostört. Vi är även lyckliga över våra fem par lausvalor som varje år bygger sina bon i ladugårdstaket. De skitar ner, men det är fint att se dem komma tillbaka varje år