Låter som ett rejält blött ställe, kanske för blött för äpple. Kanske värt att prova med den lokala dränering du gjort. I framtiden kan vattnet i marken behöva avledas mer för att träden inte ska utveckla kräfta.
Jag ställer träden högre och högre ju mer jag planterar. Började med 10 cm, men ofta sjunker detta ned under bara en säsong. Nu för tiden blir träden ställda minst 20 cm högre än marknivå.
Och växtbäddarna blir vidare och vidare också. Jag började med en meter i diameter i normalmark (lerhaltig jord i platt gräsmattemark), nu gräver jag ytligare men ännu vidare bäddar än så. Genom detta sköter sig avdustning och regntillförsel bättre, och man behöver bara ta bort inträngande gräs en gång per säsong. Glömmer man ett år är det ingen större fara.
Kullen blir med en vid växtbädd automatiskt flackare. Men även om man inte gräver en vid bädd så är det helt OK att lägga jord ovanpå den befintliga marken så att kullen inte blir en backe som "rasar" i regn eller bevattning. Att så i ettåriga växter på kullen är också bra för att snabbt förhindra marktorka och jord som rasar. Gröngödslingsfrö är bra, enbart honungsfacelia också, eller krasse som får ringla och skugga. Gröngödslingsfrö kan man så nu och hela juli och få en "skörd", krasse är kanske lite sent.
Innan fröerna växt upp kan man lägga trädgårdskompost på, eller gräsklipp, eller löv. Detta brukar också förhindra avdustning av jordytan de första veckorna innan frösådderna kommer upp.
--------------------
|