Jag har odlat i sandhinkar nu två år och är inne i den tredje sesongen.
Jag tycker att det är ett mirakel att det fungerar, men det fungerar!
Jag har leca-kulor på botten och ett par dräneringshål på sidan av hinken 8 3-4 cm höjd så att det bildas en vattenreserv på botten. Sedan sätter jag plantan i med sin jordklump och öser sand runt om.
Det är viktigt att man täcker sand över jordklumpen som annars riskerar torka ut snabbare än blixten. Sedan ett bra lager klippt gräs över och komplittera gräslager ett par gånger under sommaren.
Jag vattnar några gånger även med guldvatten, då jag ser att det behövs.
Annars har jag en droppbevattning både i växthuset och ute på altanen.
Och enligt vad Åkersted säger så behöver man inte byta ut sand alls, det är det som är finessen med sandodlingen. man sparar mycket jord i längden.
Jag har sytt nätpåsar till lecekulor och även runt jordklumpar så att dom inte blandas med sand.
på hösten eller på våren när det är dax att plantera om, lyfter jag bara upp påsen med jordklump, häller ut sanden och skakar om lecapåsen och börjar om.
Det kan fungera att bara lyfta bort lite sand och breda en plats åt en ny planta på mitten, men sanden klider lätt in i gropen och den nya plantan kommer inte ner i djupet ordentligt.
Jag har märkt att speciellt gurkan mår extremt mycket bättre i sanden. Inga sjukdomar som tidigare var fallet och mycket längre skördetid !
|