Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> odla i sand
          PernillaJ
          Inlägg 13-06-2010, 17:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 5 502

Tänkte plantera några plantor av gurka, paprika och tomat i krukor med sand och gräsklipp. Men när jag läser om Åkerstedts medtod verkar det som att blandningen måste göras på höten. Går det inte att göra bladningen nu? Någon som har erfarenhet?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          katah
          Inlägg 16-06-2010, 15:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag har odlat i sandhinkar nu två år och är inne i den tredje sesongen.

Jag tycker att det är ett mirakel att det fungerar, men det fungerar!

Jag har leca-kulor på botten och ett par dräneringshål på sidan av hinken 8 3-4 cm höjd så att det bildas en vattenreserv på botten.
          Sedan sätter jag plantan i med sin jordklump och öser sand runt om.

Det är viktigt att man täcker sand över jordklumpen som annars riskerar torka ut snabbare än blixten.
          Sedan ett bra lager klippt gräs över och komplittera gräslager ett par gånger under sommaren.

Jag vattnar några gånger även med guldvatten, då jag ser att det behövs.

Annars har jag en droppbevattning både i växthuset och ute på altanen.

Och enligt vad Åkersted säger så behöver man inte byta ut sand alls, det är det som är finessen med sandodlingen.
          man sparar mycket jord i längden.

Jag har sytt nätpåsar till lecekulor och även runt jordklumpar så att dom inte blandas med sand.

på hösten eller på våren när det är dax att plantera om, lyfter jag bara upp påsen med jordklump,
          häller ut sanden och skakar om lecapåsen och börjar om.

Det kan fungera att bara lyfta bort lite sand och breda en plats åt en ny planta på mitten, men
          sanden klider lätt in i gropen och den nya plantan kommer inte ner i djupet ordentligt.

Jag har märkt att speciellt gurkan mår extremt mycket bättre i sanden.
          Inga sjukdomar som tidigare var fallet och mycket längre skördetid !

Citera
          rosita
          Inlägg 16-06-2010, 18:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

CITAT (katah @ 16-06-2010, 16:21) *
          Det kan fungera att bara lyfta bort lite sand och breda en plats åt en ny planta på mitten, men
          sanden klider lätt in i gropen och den nya plantan kommer inte ner i djupet ordentligt.

Jag har märkt att speciellt gurkan mår extremt mycket bättre i sanden.
          Inga sjukdomar som tidigare var fallet och mycket längre skördetid !

Katah, menar du att du sätter ner plantan med jordklumpen längst ner i hinken och sedan fyller på med sand?

Gurkan ska ju annars planteras högre upp för att undvika rothalsröta, men det behövs kanske inte när det gäller sand?

Jag provade att odla i sand i slutet av förra sommaren, men med dåligt resultat, så jag har inte vågat fortsätta i år unsure.gif

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 00:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon