CITAT (H Anders @ 16-06-2010, 20:24)

Jaha. Istället för att nästan bo i zon 5 så bor jag nästan i zon 7. Hoppas ingen berättar det för min Körsbärsbenved eller azalean.
Allvarligt, varifrån kommer kartan?
den kommer från Riksförbundet Svensk Trädgård. kartan har varit uppe på tapeten innan här på odla.nu, men då visades bara en bild på norge. och inte hela norden. här har jag klippt och klistrat för att få med hela Sverige i en bild istället. för jag tog den från en pdf-file med hjälp av print sc. det är därför Luleå är ''dubbel''.
CITAT (Kryddan03 @ 16-06-2010, 19:34)

Skämt åsido har jag tidigare fakstiskt tänkt på att tänja lite mer på zongränsen då jag har en takterrass i söderläge och m a o möjlighet att skapa mikroklimat relativt lätt. Om jag bara orkar och tar mig tid någon gång.
För flera år sedan hade jag en wisteria sinensis i kruka som blommade jättefint och blev stor och grann i 5-6 år. Det var faktiskt inte en bister vinter som tog kål på den utan en vinter då det var jättemilt länge(15 grader på julafton). Den började skjuta bladskott och knopp i mellandagarna och sedan smällde det till i mitten/slutet av januari med svinkallt och barfrost så den tvärdog.
ja men det tycker jag du ska fixa ett bra mikroklimat där. där kan ju finnas mycket roligt du kan odla och testa (om man nu gillar att testa).
oj +15c på julafton, det borde väl ha varit något speciellt det. hoppas jag får uppleva det. eller jag har nästan upplevt en sådan varm jul, men nog inte så mycket som +15c. väldigt tråkigt med ditt blåregn, självhar jag ett vitregn som övervintrar i kruka ute. än har det gått bra. men det har inte blommat än.
CITAT (Aqvakul @ 16-06-2010, 19:18)

Intressant!

varsegod
Redigerat av flaxss: 16-06-2010, 20:29