Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Om dofter i trädgården, o kungsliljebilder., - utan insekter -
          amaira
          Inlägg 02-08-2004, 11:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

För nån vecka sedan, när jag i kvällningen gick in i trädgården, stannade jag som förhäxad vid grinden.

En tung bedövande söt doft fyllde luften och omvälvde mig.
          Varifrån?
          Vad var det?

Doften var alldeles ny (för i år) och jag kunde inte alls placera den.

Nyfiket låter jag mina ögon söka sig runt, vad är det som har slagit ut?

Kungsliljorna!
          Åhhh, de har slagit ut!

Mina fina vita fantastiskt stark- och väldoftande kungsliljor har äntligen öppnat sina trumpeter! *lycka*

Tacksamt går jag i tankarna igenom årets doftsensationer. Tar de aldrig slut?

Just vid grinden har de en benägenhet att "slå" mig.

Först på våren är det luktviolerna. De växer utanför min inhägnad, i mattor i och runt den hundraåriga rosenbusken. De fyller luften över hela gårdsplanen!
          Liksom i "sjok" kommer doften, i vågor fylls luften, och får mig att stanna och invänta nästa, låta den smeka mitt ansikte, min hud, innesluta mig i sin egen magiska värld.

Lite senare på försommaren kommer rosen Single Sherry och fyller luften på samma vis. Många meter bortifrån, ligger doften hängande i luften.

Kaprifolen får mig hänförd, när dennes kvällar är inne. Och rosen, Rosen själv, den hundraåriga. (Great Western)

Att en doft kan ta ett helt luftområde så helt i bestittning!

Schersminen gör på samma vis, medan älsklingsrosen Golden Celebration vill att jag ska sticka näsan i dess lena kronblad, och få ge mig en mjuk, sval och varsam kyss, tillsammans med den godaste doft som finns!!!

Ibland tänker jag, att jag ska ta en golden celebration-ros och knyta fast på näsan med ett snöre bakom huvudet! (nåja, sidenband måste det ju vara, med rosett)

Mossrosen Salet är också en sån där jag bara måste stoppa näsan i varje gång jag går förbi, en lisa för öga och näsa och själ.

De vita kungsliljorna är fantastiska på alla sätt och vis. Enkla är de också, de sköter sig själva och blommar tacksamt. Det enda jag gör, är att binda upp dem lite.

Så har jag planterar gul kungslilja. De blommade första gången förra året, men i år slår de alla rekord!
          De är mycket högre än de vita, de är närmare två meter, doftar så underbart ljuvligt så det är sanslöst.
          De slår ut lite senare än den vita, och verkar tåla regnet bättre. De vita har blivit fula i regnet.

Tänk så helt underbart det är med dofter!

Den gula kungsliljan kommer jag att skaffa mer av. Och mer ändå. Mängder

...Och så får jag väl börja var lite hårdare med de söta liljebaggarna... Redan på våren.

De är ju så vackra, jag är orolig att det inte finns fler om jag dödar dem. wub.gif sleep.gif
          Senare märker jag att jag tog miste tongue.gif

Då tar jag larverna istället, men det är så mycket större - och kletigare - jobb.

Det har gått bra med liljebaggarna i år i alla fall! (för min och liljornas del)
          Det var bara kejsarliljan som blev kaläten, och det först efter att den blommat klart. Få se vad den säger om det nästa år.
          (och så är ju inte året slut än, man ska inte ropa "hej", osv.)

Här är han, min tjusiga kungslilja! Den röda bredvid är rosen Sympathi som nästat sig in. Och längst ner i bild syns en del av den vita kungsliljan.

De är så vackra, de gula kungsliljeblommorna, även i knopp.

/amaira.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          pimpim
          Inlägg 03-08-2004, 08:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 1 085

Då måste jag passa på att fråga om detta också är en kungslilja rolleyes.gif . Inte så bra bild men hoppas ändå att ni kan hjälpa mig.

Pia

Citera

Inlägg i den här tråden
          amaira   Om dofter i trädgården, o kungsliljebilder.   02-08-2004, 11:01
          Gossen Ruda   En av mina kungsliljor har också slagit ut och tru...   02-08-2004, 21:05
          Lena N   Då får jag väl även visa min lilja. Namnet har jag...   02-08-2004, 22:24
          oldwolfie   ojoj jag har nog fallit o kanske köper kungsliljor...   02-08-2004, 22:28
          anna.   då vill jag också visa mina stackars liljor, än är...   03-08-2004, 04:21
          amaira   Lena, nog tycker jag att din lilja ser ut som en v...   03-08-2004, 07:16
          amaira   Nej pimpim, det är inte en kungslilja. Kungsliljan...   03-08-2004, 09:47
          pimpim   Ok...tack Amaira.   03-08-2004, 10:11
          oldwolfie   jag har sett lijebaggarna o klämt ...   03-08-2004, 10:30
          amaira   :o :o :o Men Oldwolfie då :o Kära nån då :...   03-08-2004, 10:57
          oldwolfie   jo mammor har en viss inverkan på sina barn vet du...   03-08-2004, 11:01
          oldwolfie   jo det där om dofter i trädgården jag har en doft ...   03-08-2004, 11:08
          amaira   Å-å! Det där är en doft man gärna slipper. En...   03-08-2004, 11:24
          oldwolfie   jag har läst att fransmännen anser den som en deli...   03-08-2004, 11:41
          Gossen Ruda   Fransmännens kokkonst går till viss del ut på att ...   03-08-2004, 18:04
          anna.   Nu har mina liljor slagit ut! :wub: http://w...   11-08-2004, 15:13
          amaira   Åhhh dom e verkligen häärliga! Doftar de nåt? ...   11-08-2004, 15:54
          Eva i Norrköping   Jag trodde kungsliljan alltid var vit!!? J...   11-08-2004, 17:35
          anna.   Jaa, de doftar underbart, som en h...   12-08-2004, 04:27
          Mia, zon 3   Ja ni, hur fascinerande den där oblyga stinkande s...   12-08-2004, 09:21
          amaira   Jar är inte särskilt "duktig" på liljor ...   12-08-2004, 11:39
          Cilla   Jag trodde väl aldrig att jag skulle kunna tycka o...   12-08-2004, 13:11
          anna.   jag vet inte alls vad mina liljor heter faktiskt, ...   12-08-2004, 13:23
          Mia, zon 3   Madonnaliljor - plask - jaha, nu har jag dreglat n...   12-08-2004, 14:51

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 16:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon