Jag var blomvakt åt en bortrest vän en het sommar för några år sedan, en dag strilade det vatten någon meter ifrån slangmunstycket. Tänkte inte så mycket på det utan kapade av slangen och skruvade fast munstycket igen, nästa dag var det likadant men den tredje dagen var där en vuxen igelkott och tre alldeles bedårande småkottar inte större än en halv tennisboll vardera. det verkade som om de bodde under yttertrappan och mamman hade väl bitit hål i slangen för att småttingarna skulle få dricka. Lagade slangen igen och hämtade en grund skål inne i huset som jag fyllde med vatten och ställde ut, tyvärr såg jag dem aldrig mer igen och det grämer mig att jag inte fick en bild på den lilla familjen. Ägarinnan till huset struntade i att hennes trädgårdsslang hade blivit ett par meter kortare och hade också gärna velat se dem men de visade sig aldrig mer. Kanske blev de skrämda och flyttade då folk började gå regelbundet på yttertrappan igen. Hennes odlingslåda som jag bla. skötte om gav dock över 600 körsbärstomater den sommaren.
Redigerat av malcolm: 18-06-2010, 16:20