Jag vill bli av med björnbären av två skäl. Ett är att jag flyttat björnbärsrabatten.
Ett är att jag flyttat björnbärsrabatten. Förre husägaren har planterat sorten Thornless evergreen intill husväggen. De grävde jag upp och flyttade till annat ställe, och planterade istället klottujor och lade sjösten. De björnbär som kommer där nu är taggiga så jag vet inte om det är ett rotskott eller var de kommer i från. Men de kommer mitt i min rabatt med sjösten och klottujor.
Det andra stället jag vill bli av med björnbär på är i kommunens rabatt som gränsar till min tomt. Förra husägaren hade en liten "komposthög" där med trädgårdsavfall, så troligtvis har de lagt björnbärskvistar där som slagit rot, eller så har de kommit dit på annat sätt. Dessa är också taggiga. En del skott kommer i min ligusterhäck, och de andra skotten växer någon meter längre in i kommunens rabatt där många barn leker och därmed river sig på dessa taggar.
CITAT (Gossen Ruda @ 17-06-2010, 14:05)

Roundup i högre koncentration än normalt och bestryk/pensla upprepade gånger med några dagars mellanrum. Eller grävmaskin.
Jag ska försöka få tag på starkare Roundup. Har för mig att en kompis nämnt en gång att han fått det av en bonde han känner.
Redigerat av HelenaLJ: 17-06-2010, 22:13