CITAT (Solstorm @ 19-06-2010, 10:36)

Jag är också skeptisk. Hoppas inte den kartan får någon genomslagskraft. Med den skulle jag ha samma zon här i Bohuslän som sydligaste Skåne och nog är det en hel del växter som är härdiga där som inte går här.
fast som jag skrev innan så är det en generell karta över NORDEN. inte över Sverige.
sedan kan det ju faktisk vara samma vinterzon som i Bohuslän och som i södra Skåne. då den lägsta vintertemperaturen KAN bli den samma i bägge zonerna under kallavintrar. inte att det är samma vinter varje år eller att den lägsta temperaturen blir samma varje år utan att det kan bli och har hänt.
exempel enligt den gamla kartan har jag i trädgården zon 2 i Skåne, vilket man också kan hitta zon 2 uppe vid Vänern och zon 2 vid Mälaren. men ändå är min lägsta vintertemperatur i trädgården nästan varje vinter varmare med 5-10grader och kortare vinter än dom ''andra zon 2''. så det kan skilja även inom zonerna även i den ''gamla svenska kartan''. men skulle det slå till ordenligt får min zon 2 i Skåne och den zon 2 vid Vänern och vid Mälaren bli lika kall och hårdvinter. och Göteborg har zon 2 på den ''svenska'' men har mildare vinter än min zon 2 i Skåne.
plus dessa kartor är ju en klimatsammansättning av olika faktorer.
så min poäng är att Gotland kan vara zon 2, och småland kan vara zon 2. och Bohuslän kan vara zon 1 samma som södra Skåne zon 1. men ingen sagt att det är exakt samma vinterklimat eller temperatur (ena något mildare och kallare) men under kalla år kan det blir likande vinter i bägge. därför har Bohuslän fått zon 1 och Gotland zon 2.
vi vet ju inte heller vad dom lägsta temperatur ska infatta i zonerna. det kan bli lika kallt i södra Skåne som i Bohuslän därför har ni i denna karta samma zon.
Redigerat av flaxss: 19-06-2010, 09:54