CITAT (Solstorm @ 19-06-2010, 11:30) 

Men är det verkligen bara vintertemperatur som räknas? Vårens ankomst och sista frosten för året spelar ju också roll. 
Kartan kanske kan fungera bättre än tidigare kartor då det gäller att jämföra vad som går i de olika länderna men som zonkarta för Sverige tycker jag att det är ett sämre alternativ. Jag undrar om de som bor i zon 3 i Skåne helt plötsligt ska börja tro att de ömtåligaste zon1 växterna ska klara sig hos dem.
i mitt inlägg skrev jag såhär 
citat flaxss
''plus dessa kartor är ju en klimatsammansättning  av olika faktorer.''
att jag skrev om lägsta temperatur var för att visa hur två zoner kan bli en. och hur olika det är inom dom olika zonerna. även vår ''svenska zonkarta'' har musskit på sig om man säger så, då den också har olika klimat inom zonerna. precis som denna ''nya'' har klumpat ihop södra skåne och Bohuslän med 1. 
detta är ingen zonkarta för sverige utan i generell grovindelad karta för norden, det är ju 3olika klimatkartor (och zoner) som ska bli en karta. 
i zon 2 finns det i vår ''svensk zonkarta'' både kalla och varma. sedan i sin trädgård finns det lokala klimat med kallare eller varmare klimat. skånes zon 3 blev faktiskt zon 2 och inte 1. 
sedan som redan skrivits är detta en generell grovindelning, sedan måste man gå in för varje växt och uppfylla den växtens krav för att klara vintern där man bor. förövrigt så finns det zon 1 växter i zon 3-6. exempel ginkgo kan om vintern eller läget blir fel dö i zon 1 men klara sig om allt är rätt (rätt sommarklimat och rätta förhållanden) klara 
ner till -35c. 
växtens krav för att klara vintern är inte detsamma som en zonkarta som visar var zonerna generellt sett finns.

Redigerat av flaxss: 19-06-2010, 13:27