CITAT (ingrids @ 19-06-2010, 13:51)

En fundering - var det en barrotad planta? Det börjar bli lite sent på säsongen för barrotat över huvud taget och om man kan gå på vad som kan hända med andra barrotade växter så kan den ha legat för varmt och börjat dra igång i mörkret.
Jag köpte några pionrötter som ungefär samtidigt som du som enligt uppgift stått i kruka, men av den påtagliga bristen på sugrötter att döma funderar jag på om de var barrotade. Hade börjat gro och jag ställde dem i krukor i skugga för att inte bladen skulle brännas.
Var rötterna fasta och finns det fler ögon än de med gula blad? Skyddade du bladen mot sol?
Enligt säljaren var den krukad men avjordades för att skickas så det var jordrester runt klumpen samt en bit upp på bladskaftet. Den har stått med skuggväv i skyddat men varmt läge här.
Vi ha ännu inte vad man kan kalla sommar här och vissa nätter är det mindre än 10 grader och därför står den nära en stenmur för jämnare klimat.
Jag kände inte så noga på roten men jag ska plantera ner den i dag i rabatt så då vet jag mer.
/Maria