CITAT (amaira @ 03-08-2004, 11:20)
På en stor ladugård här i närheten, där de föder upp hereford, hörde jag att de envist raserade och förstörde ladusvalornas bon, enligt EU-direktiv. För att de inte ska sprida salmonella!:angry:
De skitar ner nåt otroligt och jag har också hört att de kan sprida smittor eller att det skulle vara olämpligt att ha dem i stallarna. Fast hos oss går djuren ute från maj till oktober och det är just den tiden som svalorna bor i stallet. Jag brukar låta bli att städa på försommaren och istället rengöra ordentligt innan djuren flyttar in på hösten. Foder och strö köps in varje höst så det ligger heller inte något som kan ta åt sig ev. smitta. För även om svalorna är fria från smittor så kan ju gnagare eller andra smådjur sprida nåt. Bättre att ha det nystädat och fräscht när djuren bor i stallarna och låta svalorna få husera fritt den lilla tid på sommaren som de bor hos oss.
Och när svalungarna lärt sig flyga vågar inte ens katterna gå in i stallet. Även upp till huset och i sicksack mellan stolparna till verandan flyger de små kamekaze-svalorna.
Klart att de ska få bo kvar! Och jag hoppas att andra också tar sitt förnuft till fånga och ser till att vår natur får fortsätta att leva.