Det du beskriver på körbärsträdet låter misstänkt likt blom- och grentorka. Mot det har jag inga åtgärdsförslag som jag tycker mig sett hjälpa. Många förespråkar beskärning, men jag har som sagt inte erfarenhet av att detta hjälper.
Löss på körsbär är fult, lusen är svart och bladen i grenspetsarna krullar sig. Men de är faktiskt ofta inte stora problem för trädet. Bladen får sitta kvar (för lusen) och det är nästan alltid endast de yttersta som drabbas. Om man är ambitiös så nyper man bort dem eller så många man kan. Ut kommer nya som utvecklas efer att lusens tid är över för säsongen.
Fyllnadstomter är i stort sett alltid problematiska för träd, men träden kan fungera en tid. Man kan plantera mindre kräftkänsliga sorter och träd osm tål sammanpackad mark och torka bättre än andra. Päronet får man ställa på den lilla plats som inte fylldes med schaktmassor, om det finns en sådan. Eller så sätter man träd som man har glädje av den korta tid de lever. Fruktträd med svaga grundstammar t ex, som blir små och inte kräver så mycket plats för rätterna, och som ger frukt snabbare t ex.
--------------------
|