Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nässelvatten, Vattna hur ofta?
          Törnsångare
          Inlägg 16-06-2010, 12:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 13 210

Hej!

Jag har gjort nässelvatten som jag tänker vattna mina tomater och gurkor med. Jag undrar bara hur ofta man ska göra det? De står i välbrunnen hästgödsel + kogödsel + plantjord.

Kan jag även vattna aubergine, chili och physalis med nässelvatten och i så fall hur ofta?

Tack på förhand/Törnsångare

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Peztis
          Inlägg 21-06-2010, 16:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Har också börjat använda mig av nässelvatten - huuu vad det luktar!

Sonen springer glatt och kissar i mina rabatter också, han blev så glad när han fick lov till det. Köpte en hink som jag tänkte att han skulle kissa i och som jag sedan kunde späda ut men det var tydligen inte lika attraktivt!
          Försöker dock lära honom att inte kissa i samma rabatt varje gång det trycker.

En fråga om nässlorna... Man kan ju sila och hälla upp vattnet i t ex PET-flaskor så man har det senare under året också.
          Men skulle man kunna torka nässlorna och sedan blötlägga dem vid behov?
          I o f s så finns det ju nässlor hela växtsäsongen men kanske om man vill använda dem inne. Fast det är klart - då kommer jag nog bli utsparkad pga stanken. biggrin.gif

Vad händer (ur näringssynpunkt, då) om man torkar dem, krossar dem till pulver och strör ut lite i blomkrukorna? Måste de jäsa först?

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          lisselbo
          Inlägg 23-06-2010, 11:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 156
          Medlem nr: 3 494

CITAT (Peztis @ 21-06-2010, 17:20) *
          Har också börjat använda mig av nässelvatten - huuu vad det luktar!

Sonen springer glatt och kissar i mina rabatter också, han blev så glad när han fick lov till det. Köpte en hink som jag tänkte att han skulle kissa i och som jag sedan kunde späda ut men det var tydligen inte lika attraktivt!
          Försöker dock lära honom att inte kissa i samma rabatt varje gång det trycker.

En fråga om nässlorna... Man kan ju sila och hälla upp vattnet i t ex PET-flaskor så man har det senare under året också.
          Men skulle man kunna torka nässlorna och sedan blötlägga dem vid behov?
          I o f s så finns det ju nässlor hela växtsäsongen men kanske om man vill använda dem inne. Fast det är klart - då kommer jag nog bli utsparkad pga stanken. biggrin.gif

Vad händer (ur näringssynpunkt, då) om man torkar dem, krossar dem till pulver och strör ut lite i blomkrukorna? Måste de jäsa först?

Man kan även samla in nässlor och låta dem torka, för senare användning. När nässlorna torkat kan man smula dem så är det lätt att förvara. Sen när man behöver gödselvatten blandar man bara de smulade nässlorna med vatten och låter det dra ett par dagar. Om man vill att det ska gå snabbare kan man använda hett vatten, som man kokt. Varmt vatten ur kranen bör man aldrig använda då det löser ut ämnen i ledningarna som är hämmande för tillväxten.

--------------------
          ~ Marie zon IV ~

" Man lär av sina misstag genom att upprepa dem tillräckligt många gånger "

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 01:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon