Ja, fruktträdkräftan och lövträdkräftan (som är samma, Nectria Galligena) kan inte behandlas på effektivt sätt för närvarande. Det pågår tester med bakterier men det var ett tag sedan jag såg nya forskningsresultat (vilket inte innebär att de inte finns).
Däremot tycker jag att man är alltför pessimistisk om att stärka träden att klara att ha kräftan. Öka tillväxten genom jordluckring, ev förbättring med gödsel och nya markväxter under ett par år, samt stödvattning också av äldre träd några gånger under sommaren. Samt att upphöra med gräsmattegödsel och all gödsling efter midsommar. Och att med äldre träd antingen helt upphöra med beskärningen under 5-10 år, eller bara beskära det som kräftan ändå tar och alltid i JAS, dvs sensommaren.
Kvicksilver Bassam, det hoppas jag att vi upphört med till och med i febertermometrarna. Används det där du odlar? Och inställningen till att alla insekter i träd ska bekämpas, den måste jag nog säga är missledande. I extrema stadsmiljöer finns mycket få insekter i träden (dvs de har "bekämpats" av en steril miljö och avgaser) och det finns inga träd som kräver så stora insatser för att leva, och ändå lever kortare liv än de gör i en mer mångartig och insektsrik miljö.
Vi måste lära oss att bli vän med krypen, flygen och svamparna. Och lura dem när de är som mest lättlurade, och lära oss vad det är som stärker de växter som vi vill ska få så små skador som möjligt.
Men om man ser varje lus som en som måste bekämpas och som förstör den dröm om skönhet, ro och trädgårdsfrid så är det bättre att låta trädgården skäta sig helt själv och sätta de egna odlingarna i krukor på altan. Där kan man styra något bättre, och dessutom bara dra upp, slänga och ersätta det som angrips. (Själv har jag odlat upp närapå varje bra hörn i trädgården, som dessutom har en vild flora osm jag gillar, så nu blir det mängder av just sådana krukor...)
--------------------
|