Blir lite förvänad at läsa att det finns trädgårdar utan kottar.... Tycker det alltid har funnits i mina föräldrars trädgård, och i vår trädgård har vi också kottar. Faktum är att de skrämde slag på maken för några månader sedan, han kom hem sent och hörde de konstigaste ljud i trädgården. Fnysanden och pufanden, så han trodde det var någon typ som smugut sig in iträdgården, men det var bara två kottar som bråkade om en tredje

Just nu ser vi dem inte så ofta, men jag hittar spåren efter dem. Misstänker att de har bott i vedstapeln under vintern. Vi fällde en massa träd ihöstas och lade upp vid sidan av huset u en hög trave med en presenning över. I våras ville maken börja hugga upp veden men jag förbjöd honom, just för igelkottarnas skull.... Men nu borde de både ha vaknat, fått ungar och ungarna blivit lite större så nu ska han fö ge sig på traven (lagom till semestern) men jag ska bygga några ikelkottbon som ersättning.
Tycker man kan försöka hjälpa ALLA djur (utom mördarsniglarna) att ha det så bra som möjligt i trädgården. Ofta är det inte så mycket som behövs, men det kan göra stor skillnad!