När jag har fått mina plantor och planterat om dem, så brukar jag sätta en mindre, ca 1,5 m lång och tjock blompinne som finns att köpa. Sedan passar jag den rackarn = ängeln och under tiden rensar bort allt som sticker ut från en bar stam. Jag har sådana gröna klips, el. (usch, kan inte förklara) som jag köper från Biltema och alltid när kronan växt en liten bit, binder jag stammen fast och kollar på avstickare. Om man lyckas (inte svårt) få en topp- tofs, så låter jag den växa rakt med den kraftiga pinnen. Sedan märker man när den vill börja dela sig i Y-form. Under hela tiden ser jag till både vattning och näring. Vissa änglar har fått i en stor kruka en 2m hög stödpinne. Hittar man inte tillräckligt tjock, så då har jag använt mig av 2 pinnar och stammen mellan dessa.
När jag köpte min första ängel, så tänkte jag aldrig på detta med Y och den delade på sig redan vid 2-3dm, så nu har jag en som jag får ha 2 stammar att kolla, men den är nu uppvuxen och jag kollade bara hur det såg ut i rötterna i våras och den behövde en ny innekruka. Den har jag i år på altanen, det finns inte plats i växthuset, men de nya sköter jag än så länge i växthuset och efter min semester är det dags att byta kruka och de får komma ut. Maken passar dom under tiden jag är på kurs.
du får säkert fler svar ang. änglar, så detta är mina erfarenheter under 4 års tid, läs mera från de andra, det gör jag, för man kan få svar utan att fråga, nån hunnit innan, så det är bra ....

Fuchian