men det är ju klart att ''nordisk'' zonkarta med ''nordiskazoner'' är lite annorlunda än den svenska, denna kartan är (som jag skrivit) är ihop bakad med 3länder för en
gemensam zonkarta. det är inte en
svensk zonkarta.
sedan tror jag nog att den stämmer bra med vissa områden och stämmer sämre med andra områden, köldhåll kommer det alltid finnas likaså kommer det finnas områden med bättre lokal klimat, även vår
egna svenska zonkarta har brister. sedan läste jag igenom snabbt pDF filen igen. tydligen har dom lagt vikt på vegationsperioden vilket säkert har gjort att norges västkust har fått nordisk zon 1 av att dom har lång frostfriperiod. tydligen inräknar dom inte vinden eller nederbörd (om jag fattade rätt det jag läste igen nu).
det bäste hade ju varit att dom gjorde flera kartor över norden exempel en för solmägnd, värmemägnd, lägsta, nederbörd, torka, vind, snömägnd m.m. dock är det nog svårt att få en exakt karta som visar allt exakt. exempel lokala köldhål.
denna ''nya''karta är fortfarande en karta över norden med nordiska zoner inte svenska.
och som jag skrev även om den har brister så gillar jag den. visst hade dom säkert kunnat arbeta på den mer och dessutom kanske nämnt vad det är som gör exempel zon 1 till zon 1.
sedan denna kart är ju inget som används i sverige nu, vi har ju fortfarande vår svenska karta med svenska zoner ute i butiker som kunderna när dom köper växter kan ta del av.