CITAT (Orkidétjuven @ 21-06-2010, 10:20)

Så många som verkar vara "involverade" för monarki eller inte, fotboll och vm, telefonförsäljare, gaza, politik, grannsämja osv. Jag bara funderar lite, men är det så att så många inte bryr sig. Varför får vissa trådar så många sidor och inlägg och andra inga alls. Saker som egentligen ibland kanske är viktigare?
Självklart är det viktigare med bevarandet av mångfalden än något annat. Ändå orkar man kanske inte alltid ta till sig allt elände. Jag mår redan dåligt, och jag blir ännu deppigare av att läsa om artdöd, djurplågeri och miljökatastrofer. Din insats är fantastisk och jag beundrar dig, och nej, jag gör inte lika mycket för miljön. Jag skulle om jag mådde så bra att jag orkade, så länge får jag nöja mig med att heja på dig och ha dåligt samvete. Och ja, jag tittar på fotboll och jag gillar meningslösa tråden. Vad jag tycker och gör framgår inte av vilka trådar jag skriver i på odla, för även om odla är viktigt för mig har jag ofta inget behov att uttrycka min åsikt i trådar som handlar om politik t.ex. Jag läser hellre och är tyst. Från detta kan man inte sluta sig till att jag inte bryr mig, det vet du att jag gör.
Det lilla jag gör konkret nuförtiden är väl - bortsett från att min klimatpåverkan i princip inskränker sig till koldioxiden jag andas ut - att försöka öka mångfalden i min trädgård på olika sätt. Jag har räknat till 34 nattvioler som blommar på min lilla äng. För några år sen var det en, sen har de ökat för varje år. Jag simulerar bete runt dem, och de verkar trivas. Både gräsmattan och ängen är fulla med olika blommor. Det finns en massa ogräs. Jag har mest inhemska växtarter. Jag bygger fågelholkar och sätter upp, jag brukar ha häckande sädesärla, blåmes, talgoxe, nötväcka, kattuggla, stare, ladusvala, tornseglare, svartvit och grå flugsnappare, har även haft svartmes och göktyta; det finns en massa insekter, skogs- och kopparödlor, paddor, grodor, även större vattensalamander hälsar på ibland. Bålgetingarna bygger bo varje sommar, jag har tom byggt en holk till dem som de dock inte gillar. Min humleholk var aldrig bebott heller, nu har den ruttnat och jag har slängt den. Jag använder inget gift och bara levandefällor för möss.
Att man inte gör mer kanske kan bero på att man inte vet vad man ska göra. Jag tycker att det är fel att beteshagarna här har planterats igen med gran. Det var en katastrof, jag är fortfarande ledsen för det. Det fanns smörbollar och orkidéer, fåglar och fjärilar, nu finns det ingenting. Grannens hussvalekoloni dog ut direkt. Vi försökte förhindra igenplanteringen, ville köpa marken men fick inte ens ett svar. Maktlös.
I en liten damm finns både mindre och större vattensalamander. Man får inte fånga dem, men man får plantera gran som skuggar dammen så att de kommer att dö ut. Man får inte plocka eller gräva upp orkidéer, men man får plantera granskog så de dör eller klippa vägkanten redan i juni. Jag har försökt att få dem att senarelägga den, men de skyller på att bilisterna ska ha sagt att de vill ha fri sikt på denna lilla grusväg.
Några kilometer härifrån finns ett grustag med backsvalor, mindre strandpipare, trädlärka etc. Områdena som de är klara med plattas till och sen planteras det tall. Jag skulle så gärna rädda fåglarna, men var ska jag börja? Vem ska jag vända mig till? Jag orkar helt enkelt inte. Jag oroar mig ensam, sörjer ensam allt som har förstörts, orkar inte försöka kämpa emot ensam för att jag vet att det är lönlöst så länge folk tjänar pengar på skogen och alla andra blundar. Om man någon gång hade upplevt något positivt, fått lite hopp... men nu ska de istället bygga en jättelik vindkraftindustri några kilometer härifrån, i Skånes tystaste område där det bl.a. finns fiskgjuse och storlom. Man gör detta för miljöns skull sägs det. Klimatet går före naturen... hur kan det vara? Vi vill inte att klimatet ska bli varmare för att så många arter då kommer att dö ut, alltså utrotar vi arter i våra försök att hejda uppvärmningen. När jag säger att det är politik och ekonomiska intressen som styr utbyggandet av vindkraften, inte omsorgen om vår jord, blir jag inte trodd. Det är inne att gilla vindkraft. Det har funnits trådar om vindkraft här, jag har sett dem men jag har inte öppnat dem. Jag är tillräckligt ledsen ändå. På vilket sätt hade det hjälpt fiskgjusarna om jag hade läst dem? Vad gör det för skillnad om jag skriver vad jag tycker på ett forum? Tror du på fullt allvar att det skulle göra skillnad?