Oj, Myo det var ett långt svar

och ett bra sådant.
Jag vet och tycker att du gör massor redan och det är alla småsaker räknas med. Jag har aldrig skyllt på att ingen gör ngt, men jag bara undrade varför en del trådar aldrig riktigt verkar få ngn diskussion eller ens knappt ngra svar. Bryr sig folk?
Jag vill gärna tro att vad folk skriver och tycker på forum kan i slutet ändå göra ngn skillnad. Ngn får upp ögonen för ngt, blir intresserad och i slutet bli involverad. Man vet aldrig. Jag har flera intressanta ideer som jag vill förverkliga.
@ Gita. Problemet är inte att det är ngn enstaka art som dör ut. VI kanske pratar om 100 tals arter varje dag. Många som vi ens kanske inte känner till.
Den biologiska mångfaldens bevarande är en uppgift av yttersta vikt för mänsklighetens framtidsutsikter. När arter dör ut, betyder det att nätverket rämnar och får försämrad förmåga att uthålligt upprätthålla livsviktiga omvärldsbetingelser som markens bördighet, vattnets renhet och en jämvikt i det globala klimatet. Dessa faktorer avgör i sin tur tillgången på mat, dricksvatten och andra förnödenheter för Jordens växande befolkning. Dessutom härrör en avsevärd andel av alla hälsobringande medikamenter från levande organismer, något som ger förhoppning om att många återstår att upptäcka. Den rika biodiversiteten är således en ännu delvis outforskad och outnyttjad resurs för ett bättre liv för oss människor. Det är ett stort misstag att utrota arter innan deras betydelse för mänskligheten klarlagts genom biologisk forskning. Utdöenden är oåterkalleliga.
Ännu ett synnerligen viktigt skäl till att vidmakthålla Jordens biologiska mångfald är att människor i allmänhet känner större tillfredsställelse i en livfull och artrik miljö än i en monoton och artfattig. Ett av de viktigaste argumenten för bevarande av den biologiska mångfalden är vår generations ansvar för och skyldig- heter gentemot våra ättlingar. Deras möjligheter att uppleva, utforska och utnyttja Jordens biodiversitet måste vara lika rika som våra.”
ur biologisk mångfald från SOF