Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är det löss?, stora gröna som äter på klematis
          sjuan
          Inlägg 26-06-2010, 15:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 14 484

Har fått några stora gröna baggar (?) på min klematis, en Nelly Moser. De är säkert 5 mm stora och sitter inte i klungor utan hoppar omkring, eller flyger kanske? De nya skotten blir ätna och knopparna ser mörka ut med svarta fläckar. Har inte gått så längt än så jag hoppas det inte är kört! Sprutade med såpa idag. Nån som vet vad det kan vara?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-06-2010, 21:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Liknar en bladloppa tycker jag de sticker och suger precis som bladlöss och klematisen ser ju normal ut, lite deformerade blad p.g.a någon stickande och sugande insekt är ju helt normalt, växter utomhus har inte perfekta blad (bara om de är gjorda av plast).

På stockrosen är det dock någon annan som gjort skadan om du inte hittar några larver el. dyl. med tuggande mundelar säger jag sniglar el. tvestjärtar och de får man jaga på natten men såna där små skador på bladen brukar ju vara helt normalt. Det är värre om du hittar en massa små kuddar under bladen, stockrosrosten har ju fått många att ge upp stockrosodling.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          sjuan
          Inlägg 28-06-2010, 18:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 14 484

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-06-2010, 22:20) *
          Liknar en bladloppa tycker jag de sticker och suger precis som bladlöss och klematisen ser ju normal ut, lite deformerade blad p.g.a någon stickande och sugande insekt är ju helt normalt, växter utomhus har inte perfekta blad (bara om de är gjorda av plast).
          På stockrosen är det dock någon annan som gjort skadan om du inte hittar några larver el. dyl. med tuggande mundelar säger jag sniglar el. tvestjärtar och de får man jaga på natten men såna där små skador på bladen brukar ju vara helt normalt. Det är värre om du hittar en massa små kuddar under bladen, stockrosrosten har ju fått många att ge upp stockrosodling.

Tack för svar! Hittade ingen jättebra bild på bladloppa men det kan säkert stämma, fast en yngre variant utan så stora vingar. Sen är det säkert som du säger, att det är helt normala "skador" som man får leva med. Tittar nog lite för noga på mina växter eftersom jag inte har så många än... Och inte vet hur det brukar vara heller. Ska ta det lite lugnare smile.gif.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon