Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Japansk kottepalm - hur vill den bli skött under sommaren?
          KRT
          Inlägg 22-06-2010, 14:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Skaffade mig en japansk kottepalm i vintras och den har bott i tvättstugan med extraljus under vintern och trivdes nog förträfflig eftersom den fick 5 nya blad i våras.

Nu till mig engentliga fråga - hur man får den att trivas på vintern är alltså inget problem , men hur får man den att trivas på sommaren? Ska den står i sol, skugga eller halvskugga, hur mycket vatten, hur mår den av regn osv.....

Den har precis fått en ny kruka eftersom den hade växt ur sin gamla, valde dock en som bara var lite större eftersom den verkade trivas med att stå trångt - rätt eller fel???

En sista fråga, får de nya blad bara en gång om året, eller kan det komma nya under hela tillväxtsäsongen? Ser nämligen ut som det kommer några blad till, men det KAN vara jag som inbillar mig smile.gif

Redigerat av KRT: 22-06-2010, 14:47

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Orkidétjuven
          Inlägg 29-06-2010, 00:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Deras naturliga habitat i södra japan tex Yonaguni Island är främst på stränder ( se bild). Förekommer även som undervegetation på sluttningar på öar och öppen skog på fastland på en höjd av 100-500 meter i Fujian, Kina.
          I naturen står den på IUCN röda lista som nära hotad.
          Bifogad fil  abot_94_05_12_f01.jpeg ( 193.81k ) Antal nedladdningar: 39

När vi ändå pratar cycadeer vill jag rekommendera än väldigt bra bok, en av de bättre på marknanden som tar upp allt man faktiskt behöver veta!!. Både om cyadeer och palmer. Den är ruskigt bra och den av de bästa trädgårsböcker jag har på området. Väldigt utförlig.

Ett tips för dig flaxss speciellt.

Den heter Palms and Cycads av David Squire.

Redigerat av Orkidétjuven: 29-06-2010, 00:21
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  51S9_577RfL._SS500_.jpg ( 45.7k ) Antal nedladdningar: 29

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 09:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon