Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tidsåtgång handgrävning
          solbränd
          Inlägg 29-06-2010, 18:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 31 618

Hej odla.nu!
          Efter att ha varit en flitig läsare vågar jag nu ta steget ut som skrivare, jag hoppas jag gör det rätt och riktigt.

Jag ska plantera häck i helgen och ska hinna gräva upp och ur i gräsmattan. Försöker få ihop schemat, alternativet är att gräva den här helgen och plantera långt senare, vilket är ett trist alternativ.

Jag ska gräva 10 meter, en halv meter brett och en halv meter djupt, hur lång tid kan det tänkas ta för en fullvuxen man som är ivrig med spaden. Jag har som inget perspektiv på detta, kan det ta 5 timmar och hinnas med på en eftermiddag, gräver man ensam en meter i timmen eller tar det kanske 20 timmar att gräva sig fram 10 meter?

Det finns såklart inget givet svar på en sån här "hur långt är ett rep"-fråga men hjälp mig med perspektiv, vad uppskattar, gissar, minns ni?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ingrids
          Inlägg 29-06-2010, 18:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Jag skulle nog avsätta två dar, d.v.s. en hel helg till ett sådant grävprojekt. Enligt min erfarenhet handlar det inte alltid bara om hur grävivrig man är utan också vad man stöter på. Har ett parti av min tomt som har varit genväg för grannskapet sedan 70-talet och där var det tungrävt, har ett annat ställe där jag efter 10 cm jord kommer ner till underlagsarbete till asfalt - hårdpackad makadam.

Dessutom, om jag läser dig rätt att du ska fara bort, är det bättre att plantera häcken när du kommer tillbaka eftersom den behöver passas med vattning och juli är ofta ganska torr.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 10:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon