Klart det är roligt att veta lite om sin släkt och sina anförvanter men när man tror sig vara för mer bara för att det finns ett af eller ett von någonstans som gör att man tror sig vara "bättre" då reagerar jag. gjorde lumpen tillsammans med Magnus "von" Ugglas kusin i mitten av sjuttiotalet och det var ett evigt skrävlande om hur han och hans pappa besökte riddarhuset då och då och att vi andra minsann inte var lika fina som honom. Till saken hör att grabben var en duktig skytt vilket inte heller gick oförmärkt förbi så en dag bestämde vi oss för att alla skulle skjuta på hans tavla vid skjutbanan vilket medförde att den fullkomligt trasades sönder. Han var i upplösningstillstånd efteråt och kunde inte förstå att HAN som var av en så fin familj kunde behandlas så... Nåja, det var en person det och det finns andra som inte gör sig märkvärdiga över sitt "blåa" blod som tex. Magnus Uggla, Povel Ramel, Carolina von Ugglas mfl.
Jag dömer INGEN efter släkt eller härkomst, det som släkten gjorde i forntiden kan inte nu levande människor lastas för. Jag kommer själv från en enkel bondesläkt men det garanterar inte att det inte finns obehagliga sanningar bakåt i historien för det men viktigpettrar betackar jag mig för.
Silverbibeln som finns i Uppsala är stöldgods och bör lämnas tillbaka!
Redigerat av malcolm: 29-06-2010, 19:13
|